AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.745

Nytt fel? 2ans cylinder misständer 330 e46

Ni
11
Nimrod
330Ci -01
Jag har sett många som har detta problem med misständningar, men ingen som beskrivit det på detta sett:

När jag startar min bil när den är kall (+18 grader) så startar den fint och varvar ca 1000varv, när den sedan efter en liten stund går ner till ca 700 så börjar den att rycka lite lätt. Detta går snart över till allt mer ryckningar som sedan leder till att bilen stänger av 2ans cylinder och Checkengine lampan tänder sig.

Om jag inte låter motorn sjunka i tomgång utan håller den på ca 1000 i nån minut, och sedan låter varven sjunka så kommer inte felet. Det dyker inte heller upp förren motorn har svalnat helt ca 3-4 timmar förutsatt att den tidigare kommit upp i arbetstemperatur...

Jag har provat att byta stift, bytt tändspole, tändhatt har även monterat min "trasiga cylinders" spole i en annan cylinder, men får alltid felmedelandet att tvåans cylinder misständer...

Vad kan det vara för fel, en felande spridare? vad tror ni experter?

//Magnus
Vad säger BMW verkstadens diagnosutrustning när du pluggar in bilen mot den? Det där felet borde vara registrerat i felminnet när du får " Checkengine lampan ". Det är ju synd att pröva sig fram om felet går att utläsa från felminnet, det kan bli dyrt annars om man ska byta grejor som är hela.
Jag får in vatten p.g.a. kondens i tändstifthålen när jag kör korta sträckor. Vattnet brukar jag ha i andra cylindern framifrån. Min motor misständer och kan låta som en diesel.

Projektmannen
Ni
11
Nimrod
330Ci -01
Det är BMW,s diagnosutrustning som säger att 2:an misständer, Jag har idag bytt plats på spridarna, Skall köra in bilen hos BMW imån och kolla om jag har nått nytt härligt felmeddelande. Jag hoppas ju på att felet nu har flyttat på sig till 3an istället...

Anm, BMW själva kan inte lokalisera felet, dom hade nyligen fått in en bil med samma typ av fel , och börjat bytt delar... Det började bli ganska många, så den bilen skickades tydligen till Malmö för vidare undersökning.

BMW tyckte att jag skulle vänta och se vad det är för fel på den, men man är ju sugen på att få bort felet så fort som möjlig.

Ang, vatten så är jag helt säker på att det inte är fallet, eftersom jag bytt stift spolar mm, och det är snustorrt

Men men får se imån...
Ni
11
Nimrod
330Ci -01
Nu har den varit på BMW igen, Misständer fortfarande på 2ans cylinder trots att spole, tändhatt, stift och spridare är "bytta" (bytt plats)

Bör tilläggas att bilen bara misständer kort efter start.

Är det nån som har några andra förslag, Killarna på BMW vet inte...

//Magnus
NF
440
NFd
325im -87
Det är väl inget vattenläkage på gund av trasig topplockspackning
vid 2-ans cyl?
Eller saknas det ventilspel på 2-ans cyl?

Nisse
Ett litet förslag, provat kolla kablarna? Blir ju rätt varmt vid tändspolarna å kanske kan var de felet mercedes haft på sina amg bilar (hoppas inte bara) att kablarna till sist smällter ihop. Den borde ju iofs inte misständ endast då den är kall då. Men ett litet förslag bara.
Bi
1
Biet
320i Touring -01
Hej Magnus,

Jag har en 320i Touring -01 (E46) med samma problem. Vid tomgång går varvtalet ner och motorn börjar hacka rejält och check engine lampan tänds. Har inget annat val än att start om bilen och gasa lite grann. Har haft bilen på verkstad ett antal gånger och man har bytt tändhattar och tändspolar men problemet kvarstår. På min bil tror jag att det var 4:an eller 5:an man bytte.

Tyvärr så uppkommer problemet även ibland när jag kör bilen och oavsett utetemperatur, väderlek och motor-temp.

Jag är väldigt intresserad av att veta hur det går för dig och om någon har någon lösning.

/Mikael
Nimrod. Du har inte hittat felet? Är ju rätt intressant att veta vad det är. Går i funderingar att köpa en 330Ci rätt så snart så..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Min farsas 523:a misstände åxå... dock nästan helt omärkbart. Det resulterade i att katten rasade efter en tid. Nåväl, felet.
Enligt bmw så finns det säkringar till strömtillförseln för tändspolarna (finns om jag minns rätt på en 5 serie under mikrofiltren) och de ska man i allmänhet inte röra. De hade fått fukt på sig med lite korrosion som följd. Dessutom misstände motorn endast kring 4000 1/min vilket då kan förklaras med resonans i säkringsboxen. Hur som helst slapp man felet. Kan löna sig att kolla upp strömtillförseln för tändspolarna om inget annat hjälper.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.