|
|
|
|---|---|
|
Enligt uppgift på ett annat forum så kan Siemens VDO i Tyskland reparera och programera om trasiga BMW navigations enheter. Kan ju vara värt att kolla upp istället för att tvingas att köpa en ny enhet. /RS2 Siemens VDO Service Center Phillipsstrasse 1 D-35576 Wetzlar +43 6441 / 370-608 Cost approx. 60EUR to get unit reprogrammed and to also replace the CD loading mechanism and it is approx. 190EUR in total. | |
|
Det finns hopp alltså, vad bra. jag ska prova att höra av mej till dom för det är definitivt värt ett försök. Tack så jättemycket för tipset! |
|
|
Jag har just råkat ut för att min Nav (BMWe39 med MK1 navsystem) slutat fungera. - Efter en stunds körning med Nav påslagen så var svarstiden för att uppdatera kartbilden väldigt lång för att sedan helt försvinna - Därefter så läser inte cdläsaren cdskivan (original)... den spottas ut från cdläsaren efter en stund Jag har sett indikationer från det tyska forumet att - cd-läsarens laserlins kan behöva rengöras - cd-läsaren behöva demonteras och rengöras + "inoljas" Länk Jag har delvis demonterat cd-läsaren men det är nästan omöjligt att nå laserlinsen utan att komplett demontera det hela med alla små detaljer som kan vara svåra att få på plats igen. Slutligen kan man ju inte se om tex lasern har slutat fungera när allt är demonterat. Frågor: Kan man vara någorlunda säker på att felet är i just cd-läsaren? Finns det en andrahandsmarknad i Sverige på Navkomponenter? Finns det någon som åtar sig att uppgradera från MK1 till högre MK? Rolf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
"George" här på forumet då och då är en hejare på trasiga navienheter vore intressant att höra nått vilken uppfattning han har på Siemens uppgifter. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Med tips från "Georg" så demonterade jag CD-läsaren för att komma fram till kretskortet som döljs under CD-läsaren och följer med upp när den lyfts upp från Nav-enheten. I mitt fall så såg jag omedelbart ett överhettat motstånd vars lödningar släppt och lite av kretskortet var förkolnat. Georg kunde på en gång säga att detta är ett vanligt fel och rekommenderade att laga kretskortet med ett nytt motstånd (ca 10-12 ohm i stället för mitt med 8 ohm) och reparera kretskortet i närheten. Lite pilljobb men det lönade sig! Detta motstånd är ett förkopplingsmotstånd till rotationsmotorn för cd-skivorna och blir varmt. Det bör vara ett litet avstånd till kretskortet (mitt låg tryckt mot kortet). Min MKI navigator fungerar nu åter bra och en ev uppgradering får vänta. Tack Georg! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.