|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har just skruvat ihop motorn på 735:an efter att ha bytt kamaxel mm. Problemet är att jag på vänster sida hittade löst ett plaströr som kommer bakifrån, och underifrån men jag hittar ingenstans där det passar! Jag gissar att det kommer från bensintanken, men det vore bra att veta var det skall sitta i motorrummet! Kan det vara någon avluftning som skall in på insuget någonstans? Jag tittade på 635:an men hittade ingen motsvarighet fast det är lika motor! Motorn går dock utan denna slang och det rinner inget från den. Vixit, dum vixit, laetus | |
|
Det är inte slangen som skall gå upp till klockan på spridarrampen? Min kärra Länk |
|
|
Finns även en luftslang som skall till insuget. sitter en liten pip precis i mitten under insuget i riktning mot toppen. Du ser den om du kollar ner under spridarrampen och insuget. Min kärra Länk |
|
|
Hej Ika! Tack för tipsen! Jag skall kolla. Slangen är cirka 10-12 mm i diameter och nästan genomskinlig. Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Nu har jag kollat och kollat, men kan inte komma på var denna slang skall sitta! Hjälp!!! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Slangen till kolkanistern? (avluftning av tanken på bilar med kat) Låter dock lite grovt med 10-12mm. //Magnus |
|
|
Visst kan det vara avluftning av tanken! Innerdiametern är 8 mm och ytterdia 11,5 mm. Om den räckte fram, skulle den passa på det lilla avsticket som sitter på vevhusventilationsslangen (vilket långt ord). Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Nu har jag kollat så jag blir tokig! Slangen kommer bakifrån, troligen från bensintanken och följer bromsrören fram till motorrummet. Var tar den vägen sedan? Jag har försökt hitta någon pip på insuget, men hittar ingen! Finns det någon som kan förklara så att även jag förstår? Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Kan kanske realoem vara till hjälp? Länk //Magnus |
|
|
Det verkar inte finnas någon kolkanister! Det stämmer dock bättre med 635:an! 735:an är tillverkad oktober 1987 enl VIN och 635:an april 1988. Jag har kollat alla hemsidor som jag hittat och kollat realoem. Vad göra? Finns det ingen med en liknande bil? Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Då har nog någon helt enkelt plockat bort kolkanistern och lämnat slangen åt sitt öde tills du hitta den. //Magnus |
|
|
Intressant teori! Nu har jag tittat i båda instruktionsböckerna, men det står ingenstans om kolkanister. Jag ska försöka titta i en liknande bil och eventuellt köpa till det som saknas på skroten. Det har alltid varit bra värden co halten. Tack Magnus, nu kan jag sova bättre. Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Canistern skall inte ha någon påverkan på CO halt osv eftersom dessa värden vid beskitning bara mäts bland avgaserna. Inte heller påverkar den motorns eller övriga bilens funktion i övrigt. Canisterns roll är att rena bensinångorna från tankavluftningen så att inte kolväten släpps ut i miljön den vägen. Ren miljöpryl alltså. Om du saknar canister är det bara ditt eget samvete som gör att du sätter dit en, för såvitt jag vet kollar de inte detta på besiktningen (de sitter oftast väl undanstoppade och är därför besvärliga att kolla, på många Volvomodeller sitter de t.ex i hjulhuset framför höger framhjul. Var de sitter på BMW har jag inte kollat). Mvh. /Kjell |
|
|
På min 735i sitter den mycket synligt vid sidan om behållern med olja till servo m.m. Ovanligt att de är så synliga men det lär ju inte vara något besiktningen vet om. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.