|
|
|
|---|---|
| Jag var uppe och spankulerade omkring på AutoCarImport här i Växjö och upptäckte ett mycke mystiskt fenomen. Det jag observerade var att väldans vad det är risig kvalitet på rattar som sitter i bilar från tyskland. Där stod bla en 520 Touring 97 som hade gått 9300 mil där ratten var helt sönderskavd samt en Mercedes ML 320 som gått 10500 som även den hade en ratt som var mystiskt sliten. Konstigt att sådana prestige märken som Merca och BMW inte satsar mer på kvalitet och sätter i rattar som håller mer än 10 000 mil kan man ju som lekman tycka. Ingenjörerna i tyskland borde ta ett seriöst snack med sina kollegor i Japan tex för min mormor har en Mazda 323a 95 som gått 22000 mil och den ratten ser då inte en tredje del så sliten ut ;-) | |
|
De flesta japsar har ju vinylrattar som inte slits på samma sätt som en läderratt. Men vilket tycker du själv gagnar för mest kvalitet? Min läderratt har gått 29000 och ser inte nämvärt sliten ut. Min kärra Länk |
|
|
Jo,som vi norrlänningar säger ;)....kanske "Sillen" syftar på att vagnarna i fråga rullat låååångt mer än vad mätarställningen visar :) Mvh Janne. |
|
|
Hur de slits beror på föraren, vi har läderratt i alla våra 4st bmw:s, och bara en ser lite små sliten ut (väldigt lite), resten är nästan i nyskick. De har gått mellan 16500 och 26000 mil. //Simon |
|
|
Hehe, var det ironiskt?? :) brukar inte missa sånt, bäst jag går å sover... //Simon |
|
|
Så klart att man vill ha ett par schyssta rattar att hålla i ;-) Men riktigt skinn skall det vara! Vinylrattar verkar lika upphetsande som silikonrattar! /A ps. hoppas jag inte missförstått frågan!? ds. |
|
Carl Adam Andersén |
Galna kosjukerattar kanske ;) Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk |
|
63000mil utan att ratten ser skabbig ut. dock har jag kommit över M3 ratt som är fräsch.. *För att du älskar att köra* |
|
| Det är skrotskiten som inte tysken vill ha som kommer hit via halvskum-importörerna. Kom ihåg det... | |
|
Jag har blivit riktigt besviken på min orginal skinn ratt, den köpte jag förra året, den har setat i en Z3:a och enligt uppgift gått ca 8000 mil. Nu sitter den i min 518 95:a. Jag har kört ca 2000 mil sen dess och den ser rent sagt ut förjävlig ut! Skinnet är helt bortnött på övre delen t ex. Ratten hade endast ett mycket lätt slitage när jag köpte den så det såg ju bra ut då. Min farsa har en E34:a -90 med orginal skinn ratt, den har gått ca 20000 mil nu, den är i det närmaste helt perfekt! Förövrigt så ägde jag denna bil i 5 år innan farsan köpte den av mig, så "körstilen" har inget med slitaget att göra anser jag. Har någon en vettig förklaring ang. detta så hör gärna av er Mvh Thomas |
|
|
Sillen, har du även märkt att samma bilar som fått så dåliga rattar oxå får dålig kvalitet på växelspaksknopp och pedalgummin. Det osar konspiration lång väg, min teori är att en spion anställd av Opel byter ut de äkta delarna mot billiga plagiat från Korea. ... för inte kan de väl vara någon som mixtrat med mätarställningen. Som Farbror Barbro hade uttryckt det, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHH!!!! /Fredrik |
|
| Rattgnuggande blåhåriga pensionärsdamer med ymmig handsvett har pendlat till och från golfbanan i full golfmundering med rubinskor och alpacahandskar... | |
|
Håller med Xtracrispy. Det beror mycket på föraren och klimatet, då ratten är av läder. Har du lätt till att få handsvett så tar lädret i ratten stryk av det, ringar kan skadda ratten rätt rejält. Det lyckades jag göra på min 530, inget kul. Sen beror på hur du håller i ratten. Håller du oftas på ett och samma ställe är risken större att lädret skadas där. Sen är ratten utsatt väldigt mycket för solljus/uv och då kan det lädret åldras mycket snabbare och då kan man tillägga att lädret är extremt sträckt på vissa ställen. Sen kan vi ju inte undgå att en hel del bilar är mätarskruvade och att det förekommer många bilar hos en handlare där bilar är importerade och har nästan 10 år på nacken och rullat under 10 000mil låter ju konstigt. Visst det finns bilar som KAN rulla mindre. Det vet jag själv, då i familjen hade vi bilar som inte rullat så mycket tex en som hade rullat 14000mil på nästan 20 år och då bilen ägdes från första början. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.