AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

knack och rassel e30

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tjena, var och köpte mig en 320 e30 i fredags. Körd i norrbotten hela livet och rostfri, glad i hågen köpte jag bilen efter en provkörning som mest var en formalitet. Det typiska m20 ticket, men inget anmärkningsvärt, vad jag kan säga.

Iaf jag styrde kosan mot gällivare och allt flöt fint, efter att ha kommit fram lät jag bilen stå på tomgång o nu hördes ett knack- rasselljud framifrån motorn på vissa varvtal, tydligast runt 1500-2000. Låter som det kommer från kamspännaren eller vattenpumpen?

Kan det vara det? Jag är alldeles säker på att detta ljud inte fanns när jag lyssnade på motorn innan köpet och det är lite surt.

Nån med erfarenhet av samma grej?

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
INgen som vet?

snälla hjälp mig

Låter det bara när den är varm.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ta tag i fläkten och vicka lite på den så du känner om vattenpumpen är glapp. Spännhjul eller kamaxellager är väl andra saker som kan väsnas och som är mindre kul att få haveri på.

///BMW - Was sonst!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Det låter både när den är varm och kall och saken är att jag måste åka totalt 160 mil innan jag har möjlighet att byta kamrem spännare och vattenpump. Är lite oroad, hoppas på det bästa
hej. det låter som ett del jag hade på min. den skramlade i framkant på motorn. det var en skruv till generatorn som hade skruvat upp sig lite. detta resulterade i att remmen slog i mot kylflänsarna på generatorn. kolla upp om generatorn skakar mycke när bilen är igång. och känn efter om den sitter fast ordentligt. mvh carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.