|
|
|
|---|---|
|
hej.. bilen startar inte,. de är en 735 -88 den får soppa har nya stift.. (har bra gnistra) tänder till ibland, men vill inte starta. de räcker med att köra en lite stund på starten så blir den sur.. någon som har några tipps?? starten går för fullt.. bra batt med. någon som har något tips där man kan börja felsöka? //chippen | |
|
Ladda batteriet över natten, min 735:an var helknäpp när batteriet var lite dåligt även om startmotorn snurra på friskt. Det verka helt knäppt men hjälpte på min. (min p944 däremot startar alltid bara batteriet förmår startmotorn att röra sig lite långsamt några få varv) Kolla också givaren som sitter på ena tändkabeln, den ska tydligen också påverka startförloppet. (mät att det är kontakt genom den mellan två av stiften i kontakten, det tredje är skärmen) //Magnus |
|
| vad e det som styr tändningen?? för de verkar på motorn som den vore åt helvete för hög tänd... vilken tändkabel ska den dära givaren sitta på??(är de den dära runda grejen?? vill ha lite på fötterna för bilen står 7 mil bort.. och börjar tröttna på att åka fram o tbx.. | |
|
Det är en liten rund pryl på ena kabeln, tror den sitter på sexans kabel med är en gissning. Det är iaf en liten transformator som känner av strömmen i tändkabeln. Själva tändningen styrs av databoxen och den hämtar sin huvudsakliga information från vevaxelgivaren som sitter fram till höger på motorn och mäter på det stora tandade hjulet vid remskivorna. Givaren på ena tändkabeln har databoxen för att hålla reda om den är i varv ett eller två så att säga i motorns cykel. //Magnus |
|
|
oki.. då har ja lite mera koll på allt.. de går alltså kablar ifrån den dära givaren på tändkabeln?? var går dom i motorrummet??? //Chippen |
|
|
Den sitter inkopplad i den svarta "plastlådan" som sitter längs motorn uppe vid spridarna. Både vevaxelgivaren och tändkabelgivaren har sin kontakter där, ganska långt fram. //Magnus |
|
|
Nere i högra hörnet på denna bild Länk |
|
|
jepp.. allt fått igång den nu.. synd att säga att de var fuktigt i fördelarlocket.. snarare blött... men den går nu.. bara att vänta och se om de dyker upp några fler fel... //Chippen |
|
|
Det var som vanligt alltså.. man ska börja med det enkla. //Magnus |
|
| jepp.. men nu när den går så lär man märka nya fel.. typ att jag tror att kretskoret håller på att ge sig.. är glappis i mätar huset.. lampor och mätare funkar som dom vill.. eller är de någon som har något bra tips`?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.