AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.249

Varför inget Mini Cooper forum?

Sida 2 av 3
Hobbe Z4:
Håller nog inte riktigt med där då även den förra generationen Mini ett tag tillverkades i BMW´s regi och blev nerlagd när uppföljaren, alltså nästa generation, presenterades. Några sådana likheter finns det inte mellan Porsche 911 och VW 1302...
För övrigt så tror jag inte att BMW själva ser MINI som någon slags BMW, utan som ett eget fristående märke om än ägt av BMW.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
mer som Lexus och Toyota alltså?
/A
Sigdarve:
Mer så, men ändå inte. Lexus säljs faktiskt som Toyota på vissa marknader och jag tror aldrig att MINI kommer att gå under beteckningen BMW. Nej, man måste nog säga att hundkojan är ett specialfall som har funnits i så många år och med ett flertal tillverkare och det tror jag gör hundkojan unik.

& nej, jag personligen anser absolut inte att MINI är en BMW och tycker alltså inte att det ska finnas ett MINI forum här, men det är ju jag det...

:)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Va? Säljs Lexus som Toyota? Var då någonstans?

Fick låna en Mini ett par dagar i höstas, nån BMW-känsla inföll inte direkt! På sin höjd var bilen lite kul att köra (i en timme eller så), men när jag satte mig i X3:an igen så märkte man en enorm skillnaden i ALLT! Märkena tävlar i helt olika divisioner! Små fåniga bilar vs. BMW ;-)
/A
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Sigdarve,
En X3:a har knappast samma väghållning och buskänsla som en MINI.
Det går ju inte att jämföra dessa bilar.
X3:an är en fyrhjulsdriven lastbil utan off-road egenskaper ;)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hobbe:
Det låter som att du aldrig kört en X3:a! Provkör båda och du förstår vad jag menar! X3:an är mer busbil än du anar. Som värsta fyrhjulsdrivna Z4:an typ ;-)
/A
Sigdarve:
Det är nog främst på hemmaplan som Lexus säljs som Toyota, exakt vilka marknader som det är så på vet jag inte.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Sigdarve,
Njaeee, jag är redan förlorad vad det gäller bilsmak. Smått och gott, eller tvåsitsigt sportigt är min smak.
Stort och tungt är inget för mig, men visst kan jag förstå att folk gillar X-serien.
Ma
47
Martin_mcs
BMW M3 E46 -03 carbonsvart
Kan bara tillägga att jag har haft en trimmad cooper s tidigare och äger nummera en m3 e46. Håller med hobbe till 100%, Man ska nog ha ägt (prövat på en längre tid) en MINI innan man börjar uttala sig allt för mycket.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MINI är fantastiskt på allt som inte innebär åka 140 i motorväg i ca 40 mil :o) Och fortfarande den enda bil som jag gjort en vinst på vid försäljning...

Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Skulle kunna tänka mig att köpa en Mini till min sambo, så hon kan ha den som shoppingbil i stan el. ngt... Det är ju en liten tjejbil.. ;-)
Helga
Hur många vänder sej om eller kollar extra på en japs eller Opel (ursäkta)?
Men däremot kollade jag som f-n på en svart Mini Cooper S för nån dag sedan.
Mycket läcker. En klart godkänd släkting till BMW!

//Helga
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är lite sugen på en Mini som andra bil.
En electric blue "S" med vita fälgar...
Eller kanske en mer elegant grå metallic med vitt tak?

Har tyvärr aldrig kört någon. Ska man satsa på en "S" eller funkar en vanlig?

Låter som dom är hyffsat lättsålda, begagnatpriserna tyder på att värdeminskningen inte är gigantisk.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad är Mini One?
Mini One är väl så att säga "snikmodellen"...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BjörnB: Värdeminskningen för min del blev en värdehöjning på 3,4% (6 månader / 1100 mil) :o)

Jag skulle satsa på en S igen, helt klart. De tidiga bilarna börjar komma ner i så bra priser att en vanlig inte lönar sig.

St
130
Stefan T
M135i -13
Tillhör också gruppen mycket nöjda fd Mini Cooper S ägare, bilen är hur kul som helst att köra och fungerar bättre som vardagsbil än vad man kan tro. Jag körde min 7 mil om dagen vilket inte var några som helst problem komfortmässigt. Att det är lite trångt i baksätet och i skuffen spelar ju ingen roll...

Liksom Acey gjorde jag en bra affär på min MCS, gick faktiskt plus på bilen trots att jag köpte den från en bilhandlare och sålde privat.

Är faktiskt lite sugen på att skaffa mig en igen om något år eller så.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om det inte är en "s" är det alltså en "one" ?

acey och Stefan är ni fullvuxna personer, alltså mer än 180cm över havet? ;D

Det som får mig att tveka är krocksäkerheten, hur illa är det?

Är det här rätt bil och pris: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Björn: Jag är 183 cm, 75 kg och 2... glöm det ;)

Nej, det finnns Mini Cooper, Mini Cooper S och Mini One (total snik).

Krocksäkerheten är bra, 4:a stjärnor i EuroNCAP.

Grejen med storleken, fram sitter nog även personer upp emot 2 meter bra, problemet är baksätet. Men det är väldigt skålat så man sitter otippat bra där (nästan bättre än jag satt i min 330ci faktiskt).
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Fantastskt, är själv 183cm och väger 75kg! Då funkar det bra alltså.

Vad tror ni om bilen jag länkade till, kan man bjuda 155'-160' om bilen är fin och välvårdad? Vill kunna åka nåt år utan att förlora för många pengar.

Vilka paket är mest eftertraktade chili, pepper, salt mm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.