AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

Högre bensinförbrukning efter fälgbyte

Mr
28
MrPegazus
523 Touring -97
320 Cab -90
Har precis satt på mina nya fälgar och är jättenöjd med utseendet på bilen. Hade 235/40-17 förut (vilket ju är för liten rullomkrets, skall ju vara 235/45-17 väl??) Nåja, nu sitter det 235/40-18 runtom. Ser kanon ut och jag åkte en första långtripp under helgen, vad som dock oroar mig är bränsleförbrukningen... min 523:a har dragit 0,8-0,9 vid landsvägskörning förut, men nu drog den dryga litern. Kan det ha med fälgarna att göra??? Bilen kändes dessutom "tyngre" att köra, stannade o kollade lufttrycket och det var 3,0 runtom vilket verkar stämma med de tips som delas ut här på forumet. Vad kan detta bero på?????
Jag har dessutom satt dit en M5-front, men det kan väl knappast påverka bränsleförbrukningen????

18" är lite mera tung rullat. Vad har du för fälgar?

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
Mr
28
MrPegazus
523 Touring -97
320 Cab -90
Jag satte på Dezent S från OCL-Brorssons.....riktigt snygga till E39, rekommenderas varmt!! Och man slipper möta bilar med samma fälgar i varje gathörn (som med Rondell 58 t.ex.)

Så min högre förbrukning är alltså ganska normal???

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Högre förbrukning/sämre prestanda går hand i hand med större/tyngre fälgar och däck tyvärr.
Så ja, det är normalt.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
På mina M5 E34 så har det inte varit någon skillnad på 17" och 18".

Men vissa fälgar är väldigt tunga.

Mellan M5 orginal fälgen och mina nuvarande 19" BBS så framfälgen 8,5" bred något lättare och bakfälgen 10" bred mindre än 1 kg tyngre än 17" orginalfälgen. Så det är nästan samma vikt tillsammans trots 2" större diameter, det är bra! Detta är utan däck.

Jag har inte ställt på bilen än, gör det på onsdag så då får jag se om den drar mer än med 17" och 18" jag hade tidigare!

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
andha45
Har för mig att jag såg en lista i en instruktionsbok någon gång på hur mycket bilen drog med olika kombinationer. Tror det skilde 0,5l/100 km på smala och breda.

En 530i och en 630i har samma tj.vikt och samma motor och låda. 630:s högre förbrukning beror nog på de tyngre hjulen och bredare däcken 245-45-18 mot 225-55-16 (vet dock ej om utväxlingen är densamma men även i stadstrafik drar 630i mer)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.