|
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
200 mil efter en fyrhjulsinställning är nu framdäcken nedslitna (innerdel). Jag har kontrollerat inställningen hos firman som gjorde det, och de sade att värdena var rätt men att det inte går att göra mer(!), SÅ NU ÄR JAG FÖRBANNAD! Orsaken enligt dom är att jag har en sänkt bil (ca 55 mm fram), och har "breda" däck, 225/50/15. Jag har nu ringt till BMW, och den firman som gör det åt dem (A-service i Uppsala) sade att de kan göra vissa justeringar, men då med nya däck. Jag ska ha 225/60/15 som original enligt papprena, men har haft 205 när jag köpte bilen, och sedan bytt till 215 fram och 225 bak. Det ena framdäcket blev snabbt utslitet förra sommaren, så jag köpte ett par nya däck i sommar som jag satte bak, eftersom de var högre. Det är inga problem med vinterdäcken. Jag funderar på att kräva ersättning, men först måste jag kolla värdena hos BMW. Problemet är bara att jag först måste köpa nya däck. Moment 22... Jag kan bara tillägga att firmans skrivare var trasig så jag har inte ens fått något protokoll heller. Att det ska vara så här krångligt att få framvagnen rätt på en BMW. De flesta av er har ju bra mycket värre hjul och än jag. Är det någon som har några erfarenheter, annat än det som jag har läst på forumet, (har ex kört på 3 kg de sista 50 milen, och det blev ingen märkbar skillnad på slitaget)? Finns särskilda värden för min sänkning någonstans? Mvh Rolf Black shining beauty |
|
55mm sänkning kan ställa till det rejält vad gällar hjulvinklar. Detta går i vissa fall inte att justera bort. Att du sedan inte fått ett protokoll över inställningen som gjorts tycker jag är skäl nog för att få en inställning eller åtminstone en uppmätning igen. Med en ny uppmätning har du ett kvitto på vad som felar. /Anton |
|
| Slits däcken ut på 200 mil så är toe-värdet felaktigt. En kraftigt sänkt bil får mer negativ camber än vid originalinställningen. Ökad negativ camber påverkar däckslitaget i innerkant men absolut inte i den utsträckning du råkat ut för. Ökningen av cambern brukar desutom vara störst på bakhjulen. McPherson-ben, som det är i framvagnen påverkas inte lika mycket. | |
Sixten |
Har en 525-91 som är sänkt 55mm fram, inga problem med snedslitage på framdäcken. Inställningen på dessa bilar skall göras med maxlast i bilen vilket jag har förstått att många slarvar med. Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre??? |
| Hade samma problem med min 540-96. Sänkt 55 fram med 245 50 18.Alla sa att det inte gick att ställa kamber,Så jag gjorde en framvagns koll och kollade hur mycke det diffade,mätte och borrade nya hål (förskutna ca 5- 10 mm) på brickan till fjäder tornet.Åkte och gjorde en ny test och värdena låg inom gränsen.Billigt å bra | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag var och gjorde en fyrhjulsinställning på en firma i Uppsala som BMW anlitar, (A-service). och det visade klart att det var fel värden. Nu fick jag också riktigt protokoll. Lita inte på småskuttar. Nu ska jag pressa första firman lite, få se vad jag får i ersättning. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.