|
|
|
|---|---|
|
Skall oljan i den manuella växellådan (och bakaxeln) bytas vid varannan Inspektion 2? (som det står i bl a serviceboken och de åtskilliga manualerna) Enligt en mekaniker är all olja numera "livstidsolja" och behöver aldrig bytas ut... Finns det alltid ett klistermärke på växellådan som talar om om denna är i ifylld med "livstidsolja"? //Alex | |
|
Beror på vilken årsmodell det handlar om. Kommer inte ihåg vilket år det blev "filled for life". På etiketten står vilken olja det är och om det är just en "specialolja". |
|
|
Livstidsolja?Tja...det säger väl ändå bara att när lådan "havererat" då är det dags att fylla/byta igen efter renoveringen :) Visst har BMW den filosofin på en del av dagens vagnar(tror iofs inte den manuella vxl.lådan i BMW 523i har den,INTE säker där dock), men det är då ingenting som bl.a. jag tycker är vidare bra...Grejorna slits mer om den får gå i skitig olja länge vilket är kontentan av denna "filled for life" olja. Har du dessutom en avtappningsplugg och en påfyllningsplugg på lådan resp. bakaxeln finns det ingen anledning att tveka när det gäller oljebyten....Då byter man. OBS!Detta är vad JAG tycker man ska göra. Mvh Janne. |
|
| Fins det verkligen några bevis för att växellådor och bakaxlar havererar av så kallad "livstidsolja". Skulle inte tro det. För annars så skulle vi VETA, och nu TROR vi istället. Eller hur? ;) | |
|
Jo PowerMac men oavsett haveri, så är det oomkullrunkeligen så, att om man har mekaniska delar som är i kontakt med varandra och i rörelse, så uppstår slitage till följd av friktion. Förr eller senare så kommer detta slitage att leda till nedsatt funktion. Sen om funktionen blir så nedsatt att den upphör. Det är en annan fråga;-). Vill man minska slitaget, minskar man friktionen, accpeterar man att funktionen försämras något under hela delens livslängd, så byter man inte. Elementärt min käre watson:-P |
|
| Visst Heli. Men hela bilen försämras under dess livslängd, även växellådan och bakaxeln. Frågan är bara hur snabbt... Som det ser ut nu så är det inget problem (antar jag). Fast "livstidsolja" är ett inte allt för gamalt påhitt. E39 årsmodell 96 eller så??? | |
|
Olja är billigare än metall sa en gång en amerikan till mig. Frågar man mig tycker jag ett byte av oljan i tråget samt filter var inspektion2 är bra nog. Det har jag gjort i 10 år och det finns bilar som rullat närmare 30k mil med en automlåda i skick som ny... Asken PowerMac: Vet det gör man bara själv, tror det gör man av övertygelse..... Ödmjukhet är en dygd:) |
|
bustorp |
Känslan att ha bytt olja är bättre än känslan att inte ha bytt......... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Gul etikett = Long Life-olja (MTF-LT-1) | |
|
Etiketten visade sig vara orange dvs oljan ska bytas vid varannan inspektion 2. Någon gång under 98 bytte man till "livstidsolja" men även vissa E34or har "livstidsolja". |
|
|
En del byter olja och en del byter växellåda :=) Mvh/Palle |
|
| Och vissa byter varken olja eller växellåda. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.