AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

Olja vid vattenpump m20b20

Al
331
Alfred
M5 2001
Har idag försökt leta reda på vad felet är på min 520 89. Termostaten öppnar inte men den är ny, gick vidare och skruvade av vattenpump vilket i sig tog en bra stund. När jag fått av den så såg jag att man ska inte ta av en av skruvarna för den hade ngt me spännrullen till kamremmen att göra. Men det var ändå redan för sent, så jag skruvade in en skruv där den skulle sitta som man inte skulle ta bort och tog ur pumpen. Då forsar det ut olja ur hålet pumpen satt i. Det står alltså olja inuti hålet. Toppen är förmodligen kass. Har en annan motor som ska i men kan jag klara mig med att endast byta toppen? Ngn som vet varför det är tjockt med fräsch olja i vattenkanalen? Det är alltså inget vatten i oljan utan bara ren olja. Den har stått i 2 månader sen tidigare ägare kokade den.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Oftast är det "bara" topplockspackningen som går sönder då dessa motorer kokar. Toppen kan i vissa fall också spricka eller bli skeva. Det är ytterst sällan som blocket går sönder, men visst kan det hända. Du får kontrollera allting när du tar i sär motorn. Angående vattenpumpen/spännrullen till kamremmen så sitter det en fjäder på vattenpumpen som trycker mot spännrullen. Så det är mycket viktigt att du sätter ihop detta på rätt sätt efteråt.

/Per
Al
331
Alfred
M5 2001
Men spännrullen verkar spänd även utan fjädern. Har kollat på den andra motorn nu och sett hur det ska sitta ihop.
Hittar inga sprickor i packningen och det är olja överallt. Är det inte störst chans att toppen spruckit mellan en vattenkanal och en oljekanal då? Det rinner ut olja ur insugsportarna :)
Ang. kamrem, På alla m20 jag plockat isär så har kamremmen krupit ut mot övre kåpan och slitits på kanten. Det är alltså fullt med gummirester i övre kåpan, ngn mer än jag som varit med om detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.