|
|
|
|---|---|
|
Hur blir det om ja plocka bort servostyrningen på min E30 går de köra eller blir det omöjligt? /johan | |
| Jag har ingen servo orginal på min e30, och det inget jag stör mig på... Med tanke på att bilen är så lätt, så blir det aldrig tungstyrt ens när jag står still, trots breda däck. Fast du har väl en sexa i fronten, så det kan ju bli lite tyngre. | |
|
Det blir tyngre än på en E30 utan servo. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Om du plockar bort servot utan att byta styrväxel blir det jäkligt tungt.... ska du köra utan, bör du byta styrväxel till en som har lägre utväxling - det är bortåt ett helt rattvarv till på E30 utan servo. Försök i så fall hitta en från en sexcylindrig från -87 eller senare, då infördes kuggstång med 'variabel' utväxling (dvs den går tyngre kring mittläget och lättare utåt 'sidorna'.) /// Gunnar E. |
|
|
Nej det är 0,1 rattvarv mer på bilar utan servo. Jag har en 325a utan servo, går fint bara man fått rull på den, men man gör ju inga snabba smidiga fickparkeringar =( Men att ha servostyrväxeln kvar utan pump är olidligt. Lossa servoremmen och prova !! |
|
| Tjena! Visst går det, bara fimpa remen och tömm systemet på olja så ska du se att det blir som en utan servo. Funka prima på min.....Ha d | |
|
Öh... Varför tar man bort servot??? Hade betalat bra med pengar för att få servo på min 318... Om den är sönder är det väl bättre att fixa den? På den tiden då E30 fanns med i prislistor va det +5000kr för en bil med servo. Och kom nu inte med några dumma kommentarer om att man vill ha mer effekt, för det är ju rent löjligt... gunnare: Är ganska säker på att alla E30 efter 87 har variabel styrväxel, inte bara de "sexiga" (Jag har det på min iaf...) |
|
|
mr.christian---> anledningen till att dom flästa plockar bort servon på E30 är nog att det blir 1000ggr bättre kännsla i hela bilen att köra, mycke skönare med så direkt styrning o de med att de skulle bli nästintill omöjligt att fickparkera om man kör utan servo som viss påstår stämmer inte nån stans, fickparkerar nästan varje deg, utan servoa, utan problem, o ja hr f*n 9" breda framfälgar, INGET som helst problem, vist lite trögare än med orginalsulorna men mycke bättre kännsla i styrningen. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
SpineKracker |
Håller fullständigt med JaJsEn! Gillar inte servo överhuvudtaget faktiskt! Tar bort känslan tycker jag. Enda gången jag gillar servo är just vid fickparkering. Har 215 sulor på min så då blir det lite trögt. MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
kör oxå med 215 sulor på mina 9":are fram, funkar klockrent tillomed bruden (inga fördommar men hennes överarmar är som min tumma =), ne men nästan) har inte några problem att parkera med bilen, tycker därimot att den e underbar att köra =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Jag har inte sagt att den är omöjlig att svänga med, utan servo, men det är förb-t trögt att svänga... Eftersom jag har servo på mina andra bilar så blir man väl bortskämd....? Och jag kör bara 195or på däcken och ändå tycker det är trögt. Och jag kan inte påstå att det skulle vara bättre vägkänsla i min 318 jämfört med 325an som har servo. Men jag börjar väl bli gammal o klen... | |
|
Jag upplevde min 320i-87 som tungstyrd, den hade inte servo men variabel utväxling. Speciellt tungt var det när sommardäcken (195/65-14) var slitna, med vinterdäcken (175/70-14) var den hur lättstyrd som helst. 1988 fick 320i servo som standard, jag hade gärna haft det på min. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
min e30 är en -88 svensksåld o den har inget servo. o om man kör bilar med servo till vardags kan jag förstå om det upplevs som trögt utan servo, men jag personligen tycker bara att det är en så mycke skönare kännsla i ratten att slippa servot. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
svintoleffe |
Jag har kört på två e-30 en utan servo o en med servo, den med servo, går mycket bättre efter väg, samt har bättre känsle en den utan e-30, o då är det lika däck o så. Jag tycker det bar är dumt o hålla på o plocka bort sånt, det är en sak, om man ska köra banracing o så, men annasr till vardags är dte baar dumt. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag har alltid varit en beivrare av manuell styrning tidigare...men på min senaste 323:a sitter det servo och jag måste säga att nu efter att jag kört ett par månader med den,så kan jag inte tänka mej att vara utan...förutom att det går precis lagom lätt att styra,så upplever jag inte någon större skillnad i körkänsla... Däremot så skulle det inte sitta fel med en betydligt "kortare" styrväxel...gäller ju både med & utan servo... |
|
|
mr.christian...Anledningen till min bortkoppling var att den läckte i packboxarna, kollade upp priset på en ny, och det var inte gratis ca:8000:- och på skroten ca: 4000:- så jag valde att slita remen och tömma systemet. Visst kan man renovera men då fanns risken till en nya läcka pga revor i styrstagen. Men att det skulle vara jätte stor skillnad tycker väl inte jag då. Ha d |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.