AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.274

Väghållning - M5 E34 vs M3 E36

Ni som har koll på dom här två bilarnas väghållning. Hur upplever ni dom? M3 borde ju vara kvickare i kurvorna men hur mkt? Det som talar till M3:ans fördel är väl den lite lägre vikten framförallt, sen så vet jag inte om den kanske har lite mordernare hjulupphängar också..
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M3:an har ju självklart bättre väghållning. M3:an är en mindre bil samt att den har lägre vikt. Väldigt svårt att jämföra de bilar när den ena är ganska liten och den andra är en hel del större faktiskt.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Det skiljer över 100 kg till M3ans fördel. M5 har lite bredare däck.

Jag tycker M3 känns smidigare men det går att köra riktigt fort med M5 om man bara vågar, den blir smidig om man kör den aktivt.

Det viktigaste är att man har friska däck, stötdämpare och bussningar, det är viktigare än bilmodellen.

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
kan man köra m5 så kan man köra minst lika fort som m3 om inte fortare
mvh

M5 THE REAL POWER
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ööhh..jämfört med en M3-förare som inte kan köra, då eller?...Skum formulering, tycker jag - man får väl förutsätta likvärdiga förare när man ska jämföra bilar?!
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
m5 micke: Varför då? M3 är en mindre och lättare bil med överlag sportigare framtoning. M5 går INTE att köra lika fort.
Såja, skilnaden är faktiskt liten till och med på en liten kurvig bana som Hockenheims korta slinga.

En M3 E36 Coupé klarar den på 1,19,9 min och och en M5 E34 av samma årsmodell klarar den på 1,20,3. Det är en skillnad på 0,4 sek. min

En M3 E36 Limo klarar Hockenhems korta slinga på 1,20,5 min och det är 0,2 sek långsammare än en M5 E34...

M3 E36 Coupé med 3,2l motorn är något snabbare 18,5 min.

Jämför man M5 E39 -01 och M3 E46 -02 så har de samma tid 1,17,6 min.

Det viktigaste är vem som kör bilen, bilen skick och vika däck som sitter på.

Både M3 och M5 är härliga bilar att köra fort med!

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.