|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min tempmätare får spasmer precis när bilen börjar bli varm, och skjuter sedan i topp konstant. Är det trasig tempgivare eller vad? Var sitter den isf? Det är m40 motorn det handlar om... | |
| har samma låter det som, och för mig är det kontakten till instrumenthuset som är lite slappt. Prova att ruska instr.huset och se om nålen hoppar ner | |
| Vore intressant att veta vad som är fel, samma problem här.. | |
|
elmgren>>>På en E28:a så KAN det vara batterierna inuti instrumenthuset som börjar "ge upp", kanske likadant uppbyggt på en E30...Lite "pilliga" att byta ut, men har man tummen inte alldeles centralt placerad så går det bara fint att byta ut dessa(2st)batterier.1,2volt. Kom dock ihåg att ladda upp batterierna innan montage. Köp nya batterier med lödtungor och löd dit dessa. Kostar ingenting annat än någon timmes pyssel(+laddningstiden såklart) och batterier(Clas olsson har bl.a). Annars finns en del tips i "sök inlägg" här på forumet. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Tack för upplysningen Janne T, men det är på en E30 jag har detta problemet... ska hämta den på tisdag, därav har jag inte ändrat min modellbeteckning ännu :) Men kanske är samma grej på E30? |
|
|
Instämmer med Janne, mycket troligt att det är SI-batterierna som är dåliga. Instrumenteringen i E28 och E30 är besläktad. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Är det inget annat i instrumenteringen som går på de här batterierna då? Och exakt vad utfyller batterierna för funktion? | |
|
Vill minnas att det var tempmätaren som "dog" + även lite underliga "flaschningar" i dioderna för serviceintervallerna som uppenbarade sig...Om jag nu inte helt har förträngt vad som mera orsakade mitt byte av batterier(för övrigt i en 528i-85). Tja..vad de fyller för funktion?, är väl bl.a. att hålla koll/minne!!(dvs spänning oavsett ordinarie startbatteristatus) på det som behövs i miltal.varvtal.temp.antal starter för just serviceintervall systemet på dessa äldre BMW vagnar.. Mvh Janne. |
|
| Ok, det är så att min servicelampa lyser också, och fungerade inte att släcka med serviceåterställare. Så det är nog troligt att det är batterierna som spökar. Tack för hjälpen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.