AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.816

Första intryck - Turtle Interiörtvätt

På Askens inrådan införskaffade jag mig förra veckan 1 liter av Turtles interiörtvätt, från deras pro-series som verkar enbart säljas ut mot rekondfirmor...

Nu har jag gjort mitt första riktiga test i E38'an och tänkte dela med mig av resultatet.

Jag gick över de flesta plastdetaljer (vilket inte är så många då jag har läderklätt överallt känns det som), på navigatorn/stereon sparade jag en knapp för att se skillnader och i övrigt strök jag på... Medlet torkar snabbt och lämnar ingenting oönskvärt efter sig..

Knappen på stereon då? Jo, det var lite skillnad. Mest av allt syns skillnaden i och med att fettfläckarna är borta.

Vid inspektion upptäckte jag att askkoppen var i behov av vinylglans, den hade den här klassiska grådassiga looken, så jag plocka ur den ur bilen och strök på rikligt med medel... När medlet väl torkat inspekterade jag resultatet med stor föväntning.. besvikelse. Det såg faktiskt inte ut som om det hade blivit någon förbättring alls! Då tog jag tag i Sonax-flaskan istället och drog 2-3 sprut med vinylglansen, torkade torrt och sedan var den svart och skinande som föväntat!
Mycket tråkigt faktiskt att inte turtletvätten återställde den svarta färgen :(

Summa summarum: Interiörtvätt verkar fungera för ytor som egentligen inte är särskilt beroende av vinylglans utan mest rengöring. Frågan är hur stor skillnad den skulle ge mot vanligt vatten men lite rengöringsmedel i? Jag skall nog testa det någon gång, då helst på ytor som är i verkligt behov av det klassiska vinylglansen...

/Marcus
Bra att du delade me dig av infon Mackan! Får bli att köpa några gallons med Meguiars 40 och 39 i USA :-D

Mvh Tobias
bustorp
Kan det ha något med silikon att göra, månne?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag köpte också. Ska testa snart. Om jag inte minns fel skulle medlet vara rengörande utan att lägga till glans. Matt med andra ord.
Player: Stämmer bra, ger ingen direkt yta efter sig. (Å andra sidan lämnade den inte heller någon svart yta efter sig när jag ville det heller)

Tobbe: Du vår packa ett par extra resväskor med medel helt enkelt :)
sw
460
swe-boy
420D -15
hette inte medlet just rengöring?. och inte glans.Konstig gämförelse
swe-boy: Visst hette det så, däremot används medlet som ett substitut för vinylglans för inredningen, där jag inte vill ha en jobbig fet yta som dessutom drar till sig damm och smuts.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Nu har jag testat medlet jag köpte på putsträffen. Kan bara säga att jag är mer än nöjd. Det blev rent med en mycket matt yta.
Jämfört med MG40 så lämnade detta medel en mycket mattare yta.

//Player
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
paneler och inredning, ska vara matt, så är det original, jag tycker inte det ska kladdas med siliconbaserade produkter på insidan, utan bara göra vanlig interiörtvätt, med tex ett alkaliskt tvätt medel, tyckluft, och tandborste.. thats it!

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Ok, jag har länge förespråkat MG40 men nu när man är i cabbvärlden är det anulunda. Ytan DRAR åt sig allt damm den kan hitta.
Är Turtle bättre i detta avseendet?

Bustorp:
Tror jag ska besöka ditt garage under semestern, du verkar ha en del "kul" produkter. Maila ditt nummer. :-)

///Micke
Touringklubben: Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ingen kladdig yta what so ever.

//Player
to
268
tooon
325ix -07
Är inte Turtle's medel ett renodlat rengöringsmedel, d v s icke innehållande någon form av smörjande ingredienser som återger plasten/vinylen sin färg?
Plast bleks och torkar med åren, och jag är tveksamt till att ett renodlat rengöringsmedel skulle återställa dessa fenomen. Tvärtom.
Finns det något faktablad kring denna produkt på nätet, hittar den inte?

Jag är också ytterst allergisk mot spegelblanka instrumentpaneler, men tycker ändå att MG40 ger en ganska OK yta. Dock gäller det att vara försiktig vid applicering och inte dränka panelen! Eftertorkar man med en frottéhanduk brukar ytan bli väldig matt.
MG40 rengör _och_ smörjer, varav det sista är det som återgärdar blekt plast/vinyl.

Micke,
Visst är det trist med damm, upplevde också det där problemet. Dock sålde vi cabben för en månad sen och jag hann aldrig hitta något medel som funkade bra :(

Mvh
/ Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.