AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.446

Turbo konvertera en 323 E21

Hej alla!
är ganska ny här.Och ja ja har provat att söka men hitta inte precis det ja sökte efter.

så till själv tråd rubriken.

ja tänker sälja min Honda nu efter eller under sommaren och skaffa mig en gammal tuff 323 E21 80-83 och turbo konvertera och ha som lek bil.

men vad ja undrar över är detta:
finns det några andra kolvar från nån annan bmw modell (gärna smida) som ja kan använda mig av för att sänka kompet?(som INTE kräver nån modifeering för att passa).
hur funkar Orginal kammarna på den motorn vid överladdning?
hur pass bra funkar org kylaren vid överladdning?
undrar även över hur pass bra ett Mega Squirt funkar på den här gammla motorn?
tänkte även höra om VAD man absolut måste fixa på denna motor för att den inte ska explodera i små delar vid en konvertering.utan dvs:ha en skaplig driftsäkerhet.

tänkte lägga byggkostnaden runt 20tusen och ha ett laddtryck runt 0,5-1,0bar.
har även planer på att använda mig av Saab 9000 IC och även Garret 19T/TD04-hl aggregat.

har dock förhoppningar på att hitta nån beggad färdig konverterad motor för att spara pengar.

hoppas på lite hjälp från dom som är väl införstådda i konvertering av denna motor och även överlag vid konvertering.

mvh//
kanske dock ska kolla villken motor modell från E21 karossen som är mest lämpad att turbo konvertera.

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
1. Vad jag vet så finns det inga andra smidda BMW kolvar till M20B23 motorn, men jag kan ha fel.

2. Orginal kamaxeln fungerar ju vid överladdning, om du vill begränsa budgeten så har du ju inte så många alternativ igentligen förutom orginal.

3. Orginal kylaren brukar det ju inte vara några probs med, se till att klämma dit en orginal oljekylare också.

4. Mega Squirt kan du köra, men jag skulle rekommendera V.E.M.S istället, är så mycket före MS och utveckligen kutarframåt hela tiden, är rätt bra pengar på V.E.M.S.

5. Det du bör göra med maskinen är väll att kompsänka den, om du vill ha någon slags säkerhet. Svarva B23 kolvarna fungerar rätt fint.

6. En normal motor renovering är alltid på sin platts. Lager, packningar e.t.c. hona upp henne. Balancering kan du ju kika på men vill du spara in pengar så kan du ju skippa det. Beroende på hur mycket du tänkt varva. Men lika bra att balancera tycker jag.

7. Sikta in dig på en lite större turbo, tycker alla Mitshu agg har så satans litet avgashus så jag tycker det borde bli mycket motryck, men jag kan ju ha fel 19T är väll ändå rätt stor?

8. SAAB IC'n fungerar ju, men efter 1kg brukar väll gavlarna ploppa hejj vilt? Finns ett par exempel här, iofs var det något högre ladd än 1kg.

- Att hitta en motor som redan är konverterad kan bli aningen knivigt för dig, om du vill komma billigt undan. Dom brukar ju kosta en slang även om det är en riktig snikonvertering.

"blao is the name of the game!"
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Det finns skillnad på originalkolvar. I bilarna som sålts nya i Sverige har kolvarna 10,5 i komp. medan bilarna för övriga(?) Europa har 9,5.

Hej..
jag har en 323 E21 som jag har t-konverterat..
jag har svarvade org kolvar, Td0415t (7avgas) turbo, o-ringat block, saab 9000 intercooler, orginal k-jet med modifierad styrtrycksventil plus en extraspridare..
har tyvärr inte startat upp den än men det är nära nu.. :)

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.