AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
873

Motorlampa efter lossat kontaktstycke

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag tog en söndagstitt under huven på min 328 -00 idag. Av nyfikenhet så lossade jag kontaktstycket till givaren på avgaskammen och satte dit det igen.

När jag senare startade motorn så tändes motorlampan (gul) som varnar för felaktiga avgasvärden.

Min fråga är om detta är en olycklig slump eller om motorns styrsystem känner av att kontaktstycket varit borttaget? Trots att tändningen var avslagen när jag lossade kontaktstycket.

Slocknar lampan om ett fel försvinner eller måste man till verkstad för att "nolla"?

Tack på förhand!
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
1. Jag tror att motorns styrsystem har känt av detta trots att tändningen var av. Många av dessa kretsar går det ström i så länge man inte kopplar ur batteriet. Jag tror inte det var en olycklig slump.

2. Lampan slocknar inte av sig själv om ett fel försvinner. Men det är inte säkert att du måste besöka BMW för att få den släckt. Testa att koppla bort batteriet i 10 minuter och sen koppla tillbaka det. Då brukar de flesta felindikationer nollas.

MVH
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Tackar, kan man sova lite lugnare då :)

Vad händer med datum för bromsvätskebyte om jag kopplar bort batteriet? Det står ju lite varningar om detta i I-boken?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Ingen som har koll på vad som händer med indikeringen för bromsvätska om batteriet lossas?
parolof
det står ju i instruktionsboken att indikeringen/timern för bromsvätska inte stämmer längre om du kopplar bort batteriet
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag hoppades att det finns nått sorts minne som en kort stund t.ex vid batteribyte.

Det är väl lika bra att åka tillverkstaden och betala en 600 (eller vad det nu kan kosta) för att få koderna kontrollerade/nollade.

Hmm man kanske ska ta och köpa fellkodsläsare......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.