|
|
|
|---|---|
|
har en fråga!!nån som vet vad som händer med körkortet om man kör på 2st personer på övergångstället!?!Men är inte misstänkt för nåt brott enligt polisen! | |
|
Kör man på någon gående på ett övergångsställe så hoppas och tror jag att man blir av med körkortet. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
| tack för ditt svar Icket!! men skulle gärna vilja veta vad lagboken säger??!! MVH | |
| detta gäller inte mig alltså!en kompis som har gjort det!i 5km i timmen gick det. Dom vart inte allvarligt skadade. MVH | |
|
Är han inte misstänkt för nåt brott, kan dom ju inte gärna dra in körkortet heller. BMW CS #5206 |
|
| Skall körkortet dras in måste det väl finnas någon förseelse som rapporterats in till länsstyrelsen? Om inte polisen rapporterat något brott lär det väl inte ha kommit någon rapport till länsstyrelsen, eller? | |
| så det kommer kallas för en olycka alltså?! kom det inte ny lag att man ska lämna företräde vid övergångstället ? då måste ju man få ett straff för det här eller?! MVH | |
|
Precis! den lagen kom för ett tag sen,men den gäller bara vid obevakade övergångsställen såklart! Men när hände detta då? verkar ju inte som de är rapporterat eller nåt...? |
|
|
Risken är att du kommer dömas för vårdslöshet i trafik med in draget körkort som påföljd,om ännu värre vållande till annans död om det går illa som är urbota dumt t.ex när ett rattfyllo har ihjäl någon i samband med olycka.Vore bättre att dömas för mord för en sådan handling men det är min personliga åsikt. Förövrigt min morbror som är trafikpolis tycker den "nya" lagen om väjningsplikt mot gående är idiotisk eftersom det lätt leder till missförstånd samt hastiga stopp som leder till påkörningar bakifrån osv. mvh |
|
|
Ja den lagen har ju idiotförklarats sedan dag 1. Inte bara p.g.a. att gående får en extra dos självförtroende som gör att de spatserar rakt ut, utan också det faktum att cyklister har fått för sig att denna lagen innefattar dem också. Det flyger ut stollar från alla håll när man kör i stan. Om denna händelse har utretts och det inte föreligger misstanke om brott eller förseelse så kan jag inte på något sätt tänka mig att du (din vän) blir av med körkortet. MVH |
|
| okej jag tackar för alla svar!!!men är det nån som vet till 100procent?!?! MVH | |
|
Jag har kört på en gammal dam en gång för länge sen (30 år sen), 10 m från ett övergångsställe. Tanten var senil, och sprang rätt ut mellan ett par parkerade bilar och tvärs över gatan. Jag hann nästan stanna, tanten satte sig på motorhuven och gled av när jag stod still - vilt svärande och gormande. Hon fick lite skrubbsår och stukade en axel, om jag minns rätt - allvarligt skadad blev hon i alla fall inte. Själv blev jag dömd för vårdslöshet i trafik, och länsrätten ville dra in körkortet. Jag överklagade, och fick rätt eftersom jag kunde bevisa att tanten _inte_ var på övergångsstället när vi 'träffades', utan en liten bit ifrån, plus att hon rusat ut mellan parkerade bilar utan att se sig för. Hade hon däremot varit på övergångsstället, vilket poliserna som kom till platsen först utgick ifrån, hade jag åkt dit utan pardon. Med den nya lagen om företräde för fotgängare på övergångsställe, lär det inte vara mindre allvarligt att köra på folk idag. Chansen din kompis har, är att han inte rapporteras för något brott (vårdlöshet i trafik) - utan att man är dömd för ett brott eller har godkänt ett strafföreläggande, har inte Länsrätten något körkortsärende att ta upp. Blir han däremot rapporterad och dömd (eller skriver på ett strafföreläggande), ryker körkortet garanterat på 2-3 månader! /// Gunnar E. |
|
| En alkis på cyklade på mig vid en cykelöverfart (han stog still först och tittade åt ett annat håll). Fick vårdslöshet i trafik och 30 dagsböter för det. Och indraget kort naturligtvis :) | |
|
Svenne, Du säger att det inte skrivits någon rapport men att poliser varit på platsen? Om polisen inte skrivit någonting så kommer det heller inte att "kallas" någonting. För att det ska kallas någonting så måste det ju finnas något skriftligt. Om polisen skriver något överhuvudtaget så lär det vara just en rapport om vad som hänt. Då finns det stor risk att han åker dit. Bedömningen görs av länsstyrelsen och ingen kan därför veta till 100% vad som händer. |
|
|
Håller med om att det är en alldeles livsfarlig lag. En del beter sig som idioter, och man undrar om de faktiskt försöker bli påkörda. Körde genom sta'n förra sommaren med min 328, och höll 50. Några hundra meter längre fram, vid ett övergångställe, står en dam och ser inte alls ut att vara intresserad av vare sig trafik eller något annat. Jag slog hur som hellst av lite, där var ju trots allt ett övergångställe, och man vet ju aldrig nu för tiden... Mycket riktigt. När jag är strax före övergångstället kliver hon utan förvarning ut i den för övrigt tomma gatan, mitt framför mig, pekar ilsket på de vita strecken, och ser allmänt förbannad ut. Hur tänker man? "Om bilistj...eln inte kan stanna tillräckligt fort så ska han minsan bli av med kortet! Även om jag inte överlever så är det värt det!" - eller vad?? Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
Paap Reeder |
... nu när ni ikväll skall till Brostugan! .... Vid påfarten till Nockebybron får först de svängande bilarna grönt medans "gubben lyser rött"... sedan efter 3 sek blir det "grön gubbe" för den korsande fotgängaren .... som kliver ut precis när ditt hframhjul rullar ut på strecket ...... Har länge tänkt skriva till ansvariga och ställa frågan ..." på vilken myndighet jobbar det pundhuvudet som har bestämmt dessa ljusintervall ...) Ser ni mig på sta´n sittandes bakom galler i en piketbuss ... då vet ni att jag skrivit ... vinka i s f. MVH /// Paap R |
bustorp |
Anders S: Dom brukar skriva minnesanteckning också. Vet dock inte om det har någon bevistyngd i fråga om kk-indragning.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Anders s det stod så i tidningen att han inte är misstänkt för nåt brott!men dom fota bilen o så !! tack för alla svar! MVH | |
|
Det förefaller osannolikt att polisen _inte_ skrivit någon rapport, och då är risken stor att det blir utredning om trafikbrott (det är nog solklart ett brott att köra på folk på övergångsställe, tyvärr). Troligen leder då polisens rapport till att åklagaren utfärdar ett strafföreläggande, som den misstänkte kan välja om han ska godta eller bestrida. Godtar han det är det samma sak som att bli dömd i tingsrätten, och då blir det garanterat körkortsutredning från länsrätten. Bestrider han, går det vidare till tingsrätten som dömer i ärendet. Blir han friad händer ingenting, blir han fälld händer samma sak som om han skriver på strafföreläggandet. Man kan alltså aldrig 'förlora' något på att driva saken till tingsrätten - det är en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i domstol! Tyvärr ligger han nog risigt till vilket som, mitt tips är att han åker dit för vårdslöshet och vållande av kroppsskada, får 25-30 dagsböter och som lök på laxen körkortet indraget på 2-3 månader. /// Gunnar E. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.