AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
854

Kopplingsfunderingar M5 -94...

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.

Kopplingen i min bil har börjat uppföra sig lite mysko. Trycker jag fullt på 4an så vid ca 3500 varv börjar varvet svajja uppåt ca 500-100varv. Jag är ingen koppingsexpert men så skall det inte slira. Det konstiga är att jag inte märker av detta på tex 2:an.
Jag tror att det är min grymma kopplingsmisshandel på träffen på vårgårda flygfält som är orsaken till detta.
Bilen har gott strax över 19000mil och kopplingen är vad jag vet aldrig bytt.
Går det justera kopplingen på något sett eller är det bara att byta.
Vad kan det tänkas kosta i så fall`? Vad skall man stoppa dit? Orginal eller Sachs?

Tack på förhand,
/Ola
Smiley©
Tja!

Om kopplingen hållt i 19000 mil så får man nog vara glad för det :-)

Vad jag vet så är Sachs kopplingar original i BMW.
3360:- har jag för mig att kopplingen (tryckplatta, lamell + urtrampningslager) kostade på BMW när jag kollade det för nån månad sedan.
Sen tillkommer arbetskostnaden om du inte kan byta den själv.
Jag skulle kolla upp vad en sachs koppling kostar på andra ställen innan jag köper nån, finns säkert billigare på andra ställen.

/Thomas
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
ok. Det var ju inte så farligt. Det jobbiga är ju att om man lämnar in bilen så går ju arbetet på mer...
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Vart kan man hitta en sån koppling billigt då? Jag har mailat Pean Sweden. Finns det fler ställen?
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det första en koppling gör är att slira på 5:an sen 4:an 3:an osv så har du slir så kommer den till slut inte ens att driva på ettan ..........

Spelar nog ingen roll om du tar sachs eller nåt annat det kommer att hålla resten av tiden DU har bilen i alla fall, om du inte misshandlar den för djävligt så att säga he he he ........

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.