AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
836

Prestanda-tabell B6 3.5?!

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Är det någon som har det, har letat som en dåre på nätet... Det gäller den modellen med katalysator.
Tack på förhand!!

Sjöberg
Jag hittade det här...

"Alpina claimed 0-100 km/h in 6,4 seconds and a top speed of 250 km/h. But according to Auto Motor und Sport´s test the B6 3,5 could accelerate from 0-100 km/h in only 6 seconds, 0-160 km/h in 14,6 seconds, 0-200 km/h in 26,2 and had a top speed of 253 km/h. The cat-version was a little slower. Alpina claimed 6,6 seconds from 0-100 km/h and a top speed of 246 km/h."

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
Här är ett tyskt test.

Länk
Här är ett test man kan jämföra med o utan kat.

Länk
Det skilde ju 8 sek i intervallet 0-180 mellen testen!!! Det ska nog vara 0-200 i det andra testet inte 0-180.

Den är ju snabbare än samtliga M3 E30 tom M3 E30 Sport Evo!

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Fresta inte mig... Provade en sån för ett tag sen, den är fortfarande till salu. Funderar om jag ska slå han en signal igen. Skulle ju egentligen köpt en Bi-turbo eller en 4.6 E34, men den var helt klart cool att köra...
Den kommer mer till sin rätt på små kurviga asfaltsvägar än vad E34 gör, känns mycket lättare/piggare att köra.
Och prestandamässigt var skillnaden inte så mycket förrän man börjar komma upp i fart, men det uppvägs nog pga att B6 är mindre.
Jag vet inte, har resonerat fram och tillbaka. Blir snart knäpp!!

Sjöberg
På bana hade jag valt B6an men på gatan M5an helt klart. Karaktären hos S38 är så mycket råare än M30.

Med tanke på att priserna inte verkar skilja i pris mellan fina exemplar av M5 E34 och rosthögar och hur svårsålda M5 E34 är idag så borde valet vara enkelt, behåll M5an! En FIN M5 E34 sjunker inte lägre än så här.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.