AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
553

Bilen blir varm! Varför?

Körde en sväng igår och helt plötsligt så började tempmätaren stiga till det röda, stannade med en gång och insåg att det rann vatten ifrån troligtvis kylaren. Fyllde på vatten och körde 1km till en billyft och torkade av allt undertill för att se om det läckte vilket det inte gjorde. Var ifrån läckte det?
Jag har varit dålig på att kolla kylnivån det ska jag tillägga.
Hur som helst så kan jag bara köra typ 2km innan mätaren står i topp igen, har försökt ställa bilen i brant backe och luftat ett antal gånger + fyllt på vatten. Ska jag fortsätta med det eller är det vattenpumpen som har kass?
Bilen har gått nästan 20,000mil.

Tacksam för alla svar

MVH
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kolla att termostaten funkar, alternativt köp en ny, kostar 50kr.

Mats
BMW CS #5847
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
En polare hade liknande problem, där termostaten hängde sig han knacka kanckade till på termostathustet eller pilade till termsotaten efter att ha lossat kyylarslangen, då fastnade den i öppet läge men han kunde köra vidare.

För en annan så var det skovelhjulet i vattenpumpen som är av plast som hade sagt upp sig.

Det är väl 50% chans för bägge

Hur som helst ska du inte köra bilen med detta fel om du inte har lusta att riva bort toppen snart. Kokande motorer brukar nästan alltid behöva en planing av toppen för att bli bra igen.
Okej tack för svaren grabbar.

Det blir väl att byta vattenpumpen + termastaten för att vara på den säkra sidan.

Är ju inte så jätte dyrt med tanke på om toppen skulle rasa.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.