|
|
|
|---|---|
| Min bil har GSM-telefon och faxuttag i baksätet, där hade jag hört att man skulle kunna koppla in modem och surfa på nätet via telefonen; dyrt och långsamt förvisso, men klart användbart om man bara måste kolla upp någonting på nätet eller kolla sin mail. Provade idag att ansluta laptopen (som har ett inbyggt modem, vilket jag vet fungerar) men får "No dial tone" varje gång jag försöker ringa upp. Måste man göra några särskilda inställningar, måste den inbyggda telefonen vara avstängd eller vad kan det vara för fel? | |
|
Min gissning är att telefonen i sig har inbyggt modem och det därför blir lite tårta på tårta av det hela om du kör den till datorns modem. Du kan inte koppla in telefon till datorns serieport som ett vanligt modem istället? //Magnus |
|
| Nej, det är helt olika kontakter. Utgången i baksätet är en RJ14, dvs en vanlig telefonkontakt. Sådana används mig veterligen aldrig för att ansluta modem till datorer. Dock används exakt sådana kontakter i princip alltid för att ansluta modem till telefonuttag... | |
|
Tror inte att telefonen har inbyggt modem för då skulle du ju inte kunna koppla på en fax. Generellt så är det ju samma sak att koppla på en dator med inbyggt model och en fax. Det var ju ett tag sedan man höll på med modem men det är ju en del inställningar som kan behöva göras på modemets "egenskaper" i Windows, bl a sätta rätt hastighet. ___ //Ulf |
|
Plumber |
Jag tror att du måste ha GSM-telefon påslagen och uppkopplad. Har du testat det? |
| Telefonen var påslagen ja, men uppkopplad vet jag inte... Måste jag trycka på knappen för att lyfta luren på den alltså? | |
|
Måste man inte ha denna "faxtjänst" aktiverad hos sin operatör för att få liv i faxen? /Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.