|
|
|
|---|---|
|
Vid resa från Stockholm till Skövde, drabbades jag idag utanför Arboga av en "effektväktare" i mitt motorum. Jag har tuffat på ca 1.800 mil med min 525 tdsT (automat) nu, härliga mil, kraftfulla mil, men idag, vid en omkörning på motorvägen, tappade jag plötsligt "öset" i motorn. Istället för att glida förbi lastbilen i högerfilen, blev jag nästan "omkörd" av lastbilen istället. Jag stannade genast, kontrollerade slangar, varningslampor, dofter, vätskor etc, utan att finna något anmärkningsvärt. Under återstoden av hemfärden uppförde sig bilen fullt normalt upp t.o.m. ca 125 km/h, däröver har det var dikt och förbannad lögn att försöka ta sig. Problemet ter sig nästan som de här "elektroniska hastighetsspärrarna" som finns i dagens toppbilar, men att få en hastighetsväktare som bryter vid 125 km/h tycker jag är lite snålt. Jag har, efter sökningar i forumet, låtit förstå att det finns något som heter "nödprogram", ett inlägg angående en BMW 750 stämmer mycket bra in på min problematik, men det talas om att det skall tändas någon "lampa" någonstans och någon sådan ser jag inte. Om någon kan hjälpa mig med att jaga bort effektväktaren så blir jag mycket glad! | |
|
Uppträder 'väktaren' även vid urvarvning på lägre växlar? I så fall stämmer symptomen ganska väl in på en dålig luftmassemätare. Dieslar har ju inget gasspjäll, utan effektregleringen sker genom att variera mängden insprutat bränsle. Då en sån motor kan det verka knasigt att behöva mäta insugsluften, men det gör man i alla fall. Eftersom bara en given mängd diesel kan förbrännas per viktenhet luft (egentligen syre), vill man veta hur mycket luft som sugs/pumpas in (av turbon) - därmed kan man undvika att spruta in så mycket att det börjar 'svartryka', och samtidigt lägga sig så nära gränsen som möjligt för att få maximal motoreffekt. Saknas en vettig signal från luftmassemätaren, går insprutningen mycket riktigt på ett nödprogram som med god marginal undviker att komma nära det 'kritiska' området. Resultatet blir effektbortfall, särskilt på högre varvtal. /// Gunnar E. |
|
|
Hade en 525 tds förut som hade samma symptom. Då var felet igensatt bränslefilter. Efter byte var det snurr på grejorna igen. Hoppas att du har samma fel för det var lätt fixat och billigt. Bättre att ha än att önska sig |
|
| Rubriken låter som en B-Rysare på TV3 på natten :)) | |
|
Admin tyckte visst inte om min titel på ämnet - jag försökte vara lite rolig, men jag ber om ursäkt för att jag inte följt forumreglerna. Nåväl, till ämnet; Jag har glömt att berätta en väsentlig sak i fallet, nämligen att det sitter en KCR effektbox kopplad till motorn. Boxen är väldigt "sparsamt" intrimmad (ca 12 "varv") och ger en liten men behaglig förstärkning vid t.ex. omkörningar. Det svartryker _inte_ om maskinen! Tyvärr upplever jag dock att motorn "rycker" vid belastning på motorn när automaten lagt i överväxelläget, men det har den gjort sedan _innan_ KCR-boxens montage. Vid ett par tillfällen har jag dock märkt att "trimeffekten" uteblivit, kommit lite "för sent" samt att motorn har "tuggat" och "tjoffat" (under ett par sekunder) på "tillbakagång" _efter_ en acceleration. Det här har dock endast inträffat vid ett par tillfällen under de 1.800 körda milen. Jag tycker inte att effektbegränsningen gäller låga växlar, endast från 3:an, 4:an och i det elektriska överväxelläget. Förpumpen är bytt till ny original, EGR-ventilen är rengjord, insuget likaså. Huvudpumpen har kontrollerats av "dieselmeken" i Jkpg och han tyckte inte den behöver bytas. Det "fuktar" inte på motorblocket under spridare, returslangar eller dieselpump. Bränslefiltret och luftfiltret är ca 200 mil gammla, liksom oljan (service vid 28.000 mil). Växellådsoljan är bytt för 500 mil sedan. Hardy-skiva och packboxar i kardanen är nya. Turbon är kontrollerad och glödstiften nya. (jag har gjort mycket service på den här bilen...) Kort sagt, jag tycker inte att mitt exemplar, som är en 96:a, borde ha några problem. :( Luftmassemätaren, var sitter den? Kan den okulärbesiktas på något sätt? Jag anar nog att det kan vara trimboxen som fått tändsystemet att gå i "effektvaktsläge" och frågan är då hur jag får "ur" systemet ur det här läget. Är det BMW-verkstad med dator som gäller? |
|
|
Titta under insuget där sitter några slangar kolla så dom sitter på plats samt att dom inte är torra och spruckna sitter även en kontakt under insuget den är till turbotrycksgivaren skulle inte den funka så får du ganska exakt det du beskriver att den inte orkar när du vill ha uppfarten..men du hade ingen blinkning av spridarsymbolen så har den inte indikerat fel det är spridaren i mitten med sladd på som känner av fel och tänder lampan... Ang dina ryckningar som du hade innan boxen kom till skruva ur stora kontakten till pumpen spraya i lite kontaktspray så kan det hjälpa i annat fall så skall du nog beställa tid hos Göran igen,jag hade samma ryckningar länge i min det blev ny pump..sen är det väl även så att ska inte ha box |
|
|
Kan du inte prova med att koppla ur KCR-boxen tillfälligt? Vad jag förstått sitter den mellan originalboxen och originalkablaget, så det borde bara vara att ta ur ingående kontaktstycke ur KCR-boxen och sätta tillbaka den i originalboxen. Om problemen finns kvar då, är nog det enklaste sättet att hitta felet att koppla upp mot BMW:s diagnosdator DIS+, den upptäcker sannolikt om luftmassemätaren är kass (vilket alltså är omöjligt att avgöra med okulärbesiktning). Finns även ett par oberopende verkstäder som har tillgång till DIS+, så om du inte vill betala dyra pengar till BMW för en diagnos finns det möjlighet att få den billigare. /// Gunnar E. |
|
|
GunnarE! Jag har faktiskt förekommit dig och genomfört precis det du föreslår, med det resultatet att varningslampan för insprutningen tänds ett par sekunder vid uppstart av motorn, när KCR-boxen är urkopplad! Lampan slocknar dock ganska snart. Med KCR-boxen "i" tänds inte varningslampan. Det verkar trots allt som om KCR-boxen har "stressat" motorn till att slå på "effektvakten". Jag vill återigen poängtera att jag inte skruvat upp boxen "max" utan kör med en ganska "lagom" effektförstärkning. När jag körde hem i lördags hade jag ganska mycket last i bilen - kan det vara så att den ökade totalvikten kanske "stressat" tändsystemet (med avseende på KCR-boxen) och därmed passerat gränsen för vad systemet "tål"? Fråga: Går det att "nolla" ut felet genom att t.ex. lyfta av batteripolen över natten? gto80: tack för dina tips, jag har kontrollerat alla slangar enligt din beskrivning, som tyvärr är lite "svårbegriplig". ;) |
|
|
Det kan gå att 'nolla' insprutningsboxen genom att koppla bort batteriet, jag har för mig att det måste vara spänningslöst en halvtimme minst för att boxen ska 'tappa minnet'. Värt ett försök - faktum är, att det är bland det första BMW-verkstäderna gör när det är elektronik-krångel av något slag! Hjälper inte det, får du nog krypa till korset och göra en diagnos med DIS+ om du inte vill leta ihjäl dig efter felkällan.... Håller tummarna! /// Gunnar E. |
|
|
GunnarE! Jag har faktiskt förekommit dig och genomfört precis det du föreslår, med det resultatet att varningslampan för insprutningen tänds ett par sekunder vid uppstart av motorn, när KCR-boxen är urkopplad! Lampan slocknar dock ganska snart. Med KCR-boxen "i" tänds inte varningslampan. Det verkar trots allt som om KCR-boxen har "stressat" motorn till att slå på "effektvakten". Jag vill återigen poängtera att jag inte skruvat upp boxen "max" utan kör med en ganska "lagom" effektförstärkning. När jag körde hem i lördags hade jag ganska mycket last i bilen - kan det vara så att den ökade totalvikten kanske "stressat" tändsystemet (med avseende på KCR-boxen) och därmed passerat gränsen för vad systemet "tål"? Fråga: Går det att "nolla" ut felet genom att t.ex. lyfta av batteripolen över natten? gto80: tack för dina tips, jag har kontrollerat alla slangar enligt din beskrivning, som tyvärr är lite "svårbegriplig". ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.