|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltså ett koni coilover kit på min M3a vilket är justerbart höjd och hårdhet fram men bak endast hårdhet. Fick inte med nå verktyg eller instruktioner till bilen. jag undrar främst hur jag ställer dämparna bak,görs det innifrån bilen eller måste dom bort från bilen??? tacksam för snabba svar.. | |
|
Ta lös dämparna, bort med genomslagsgummina, tryck ihop dämparen helt och vrid på kolvstången till du känner att det greppar i (det känns) sen kan man vrida ca 2 varv medurs för max hårdhet. OBS inget våld ! Tar det stopp är det max, man kan prova åt andra hållet för att kolla om den justerad först. Samma sak där tar det stopp är det min hårdhet. Har samma kit på M3an. ----BMW ///M3--- |
|
| ok! tack för ett snabbt svar,ska passa på att byta stötdämpar bussningarna när jag tar bort dom..Ska jag ha fast dämparen i nåt eller kan man hålla den i handen så att säga? | |
| förresten hur hårt har du ställt dina? | |
|
Jag drog fast dämparen i skruvstycket, i nedre fästet, lite lätt. Om jag minns rätt så blev det ett varv för att prova, har inte orkat ta ner dom igen men i sommar ska det testas lite olika hoppas jag. ----BMW ///M3--- |
|
|
Måste man plocka ner dämparna för att ställa hårdheten? Varför kan man inte göra detta med allt på plats? DANNE Min bil: Länk |
|
|
för att även om man lyckas trycka ihop dämparen max genom att t.ex. trycka upp bärarmen med domkraften så kan man inte vrida kolvstången då den sitter fast skruvad i övre dämparfästet...vet inte om det är samma men till e30 finns det en variant som är lika som dom som diskuteras här, sen finns det en variant där man har en nyckel liknande den man har till elskåp, för att justera med monterade dämpare, sen vet jag inte om jag bara drömde eller om jag läste om någon som byggt om sina dämpare så han kunde justera med nyckeln istället för att behöva ta loss dom? MVH Johan K |
|
|
Hmmm. Jag har en "nyckel" som man kan justera på toppen av dämparbenet. Måste jag fortfarande plocka ner allt då? DANNE Min bil: Länk |
|
|
Nu verkar det som om jag har de lite nya varianterna med den lösa knoppen man kan justera med. Hittade detta på Koni sidan: "Many of the KONI Sport dampers are externally adjustable by means of a knob, so they need not be disassembled from the car. The fine-tuning of the damping forces to personal driving style and to different driving conditions is therefore not more than a matter of seconds. The best of fine-tuning technology straight from the world of Formula 1 racing." Och JO man ställer styvheten i dämparen med denna ratt enligt sidan. Jag var precis nere i garaget och testade dessutom. DANNE Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.