|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss fått tag i ett slutsteg (GAS 4100 tror jag det hette). Alla kablar är fördragna, inte av mig tyvärr, utan förra ägaren. Jag har kopplat in allt rätt från batteriet, steget och till högtalarna. Från batteri: + kabeln (ca 25cm) sen en säkring och sen till steget - kabeln från batteriet till steget (har jag gjort fel där?) och sen remoten till steget. Självklart är ju högtalarkablarna rätt kopplade också... Men nu till fråga.. Varför får jag inget ljud ur stereon?! Jag får det när jag kör utan steget..=/ Tacksam för hjälp! P.S Jag är väldigt dålig på bilstereo... | |
|
Kan du se om steget har slagit på. På vissa steg sitter en liten lampa som lyser om steget är igång. Sitter det en säkring i steget kan du kolla om den är hel. Lågnivåkablarna (RCA-kablarna) från stereon till steget, är de rätt inkopplade. Sist men inte minst. Kolla på stegets knappar & vred så att du vridit upp volymen tillräckligt. |
|
|
På steget finns det ju en grön lampa, där det står Power. Den ska väl lysa när steget får ström från batteriet och när stereon är påslagen, eller hur? Och en lampa där det står Protection, den ska väl INTE lysa om det funkar? Båda säkringarna är hela, kollade det igår. Jag har även vridit och tryckt på alla knappar som finns på steget, men likt förbannat inget ljud=(!! Snart ger jag upp och lämnar in den på en ljudfirma så dom antingen får mäta upp allt, eller dra helt nya kablar (ser ut som ett ormbo bakom stereon..hehe). |
|
|
Jag har faktiskt samma problem med mitt slutsteg. Dock vet jag att kablarna är rätt dragna vilket tyder på att det är nått fel på steget. Det jag skall göra vid tillfälle är att prova steget i en kompis bil för att se om det fungerar då. Gör det inte det så lämnar jag inte det. Gör det det så har jag lite att göra för då måste jag kolla alla kablar jag dragit i bilen till steget. Stereon har jag nämligen provat redan genom att byta ut den mot en likadan stereo, vilket inte hjälpte. |
|
| Om jag nu blir tvungen att dra nya kablar till steget... är det svårt att göra för en nybörjare som jag? Det här är min första bil + första försök till början av ljudbygge... | |
|
Nä är inte så svårt att dra nya kablar ett tips är att kolla in på denna sida Länk klicka på "Magzinet" så får du massor med info om allt inpom bilstereo. Läs igenom de ämnen som du planerar att göra så löser sig allt. MVH |
|
| Tackar för hjälpen! Den där sidan va väldigt intressant=) | |
|
Vill bara uppdatera lite här nu... Jag fick hjälp av en kompis nu idag att dra nya kablar till högtalarna bak + ny lågnivå. Han som hade bilen före mig hade gjort det ganska oseriöst med kabeldragningen, skarvat båda kablarna minst 2 ggr. Det sämsta är/va att han hade dragit BÅDA lågnivåkablar på den sida där + polen till batteriet ligger=/. Men nu är allt gjort väldigt seriöst iaf....måste bara få tillbaka cdn från rep. då höger kanal bak hade lagt av=(. Aja...det va allt för mig, får tacka ännu en gång för den hjälp jag har fått=)! Tänk att det finns snäll personer som hjälper nybörjare ändå... E30 for ever....and allways=) |
|
|
Vad bra att allt börjar komma i sin ordning för dig. För min del då har jag hunnit med att testa mit slutsteg i min kompis bil & det fungerade utmärkt. Jag fungerar på ifall jag kan ha dålig jord i min bil, i annat fall så måste det vara något brott på någon av kablarna dragna framifrån i bilen till steget. |
|
|
Mitt steg hade funkat redan innan jag drog nya kablar (förutom lågnivån då), om inte remoten hade varit trasig. Men det löste sig med att jag tog ström från regskyltsbelysningen=). Igår då jag kom hem efter kabeldragningen så slet jag ur dom två som inte funkade...såg då att en av dom va hel PLATT på ett ställe, vilket säkert inte är bra? Bara jag får tillbaka stereon innan den 11 juni (Norrträffen + En dag på strippen) så är jag nöjd, kan ju inte åka från Umeå till Piteå utan musik..helt omöjligt!!! E30 for ever....and allways=) |
|
|
Ziore -> Har Du ett orginalsteg någonstans i bilen, typ vänster bak (kan inte E30)? Om Du kopplat vanlig CD-stereo med hög uteffekt kan Du ha smällt detta steg... Carl |
|
|
Carl 123 Du menar om jag kopplat orginal cd till mitt steg, som egentligen skall driva ett orginalsteg? Nej, det har jag inte. Har inte sett till något orginalsteg i bilen heller. Min installation har fungerat klockrent till en dag då det bara inte fungerade. Jag har funderat på om det kan vara någon form at strömpik som gjort att steget fastnat i något "halv påslaget läge". Mitt bilbatteri är nämligen inte det bästa & när jag startar samtidigt som stereon slår på kanske den inte får tillräckligt med ström. Jag skall koppla in kabel för kabel o prova vart felet ligger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.