AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
782

Kan någon reda ut detta med komp och turbo ???

Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Vad är det för orginal komp i en M50 2.5l? och vilken komp borde jag ha för att kunna ladda ca 1,1bar? Samt något bra sätt att öppnå den kompen?

En sak till, måste jag förstärka något annat i motorn, måste jag byta till smidda stakar och kolvar om jag vill ladda ca 1bar? eller e det något annat jag måste byta först? Motormässigt menar jag altså bara nu. För jag antar att varken orginal tändning och bränsle system går att använda vid 1 bar.

Tacksam för svar!

// Lundin
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Mina erfarenheter från turboladdning har visserligen några år på nacken men det borde vara applicerbart även nu!
1976 turboladdade jag en SAAB 99 och då köpte jag en bok som gav mig all information jag behövde (How to select and install turbochargers). Exempel på saker man behöver veta är dimensionering av kompressordel och turbindel beroende på motorstorlek, varvtal,effektuttag, kompressionsförhållande mm. Vilka temperaturstegringar man kan förvänta sig på den komprimerade luften kan vara bra att veta liksom vilken temperatur granrör, turbinhus och del av avgasröret kommer att få. Själv hade jag ibland ljust körsbärsröd färg på dessa delar (ca 800 grader). Kan vara bra att veta då man skall dimensionera grejorna för hållfastheten är inte vad man tror då.

Jag sänkte kompressionen med två topplockspackningar med en 1 mm plåt mellan som var utformad likadant som en toppackning (kompen blev ca 7,5:1). Fungerade fint för mig! Jag laddade normalt upp till 1,1 bar och ibland upp till 1,6 bar. Körde mad vanliga tändningen (begränsade dock max förtändning) och sög genom orginal förgasare (ändrade nålen för att ge mer bränsle vid högt efferktuttag för att slippa brända kolvar mm)
Bästa sättet är naturligtvis att byta till lågkompressionskolvar men då lirar man i en totalt annorlunda prisklass.

Skall du ta utt måttliga effekter och "köra som folk" behövs säkert inte något i motorn förstärkas.

Trimma med turbo är kul men var beredd på att du får överraskningar (min överraskning var temperaturen 800 grader) för du lär ju inte lägga ner miljoner och åter miljoner på utvecklingen som bilfabrikanterna gör för att få bra driftssäkerhet! Men du planerar väl inte att ställa upp på 10.000 mils fullgaskörning som SAAB gjorde på Talladega-banan med sin 9000 turbo på 80-talet (220 km/tim i snitt under 10.000 mil tror jag dom lyckades med alla stopp inräknade)

Per L
JockeK
Per: Vet du om det finns några liknande böcker nuförtiden och vart isåfall??
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
per: tack för svaret. Men vad tror ni det behövs göras med en M50 motor. orginal tädning tror du går bra? Men ett bränsle tillskott får man nog skaffas va? laddtryck ca 1,1
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej du!

Jag kan tippsa dig om att köpa en katalåg från GIK, den handlar om turbo konverteringar.
Den är snuskigt användbar när man ska pyssla med turbo konverteringar och liknande ingrepp. Den kostar ungefär 50:- Jag tycker att den är helt klart värd dom pengarna.
(Jag tror att kompen i din motor ligger på 10,0:1 eller 10,5:1)
Ring och hör med BMW, dom vet.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jo jag har faktiskt den tidningen, får hålla med om att den är hur bra som helst!! Det är mr vad som måste göras med den specefika motorn jag tänker på.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Några snabba sökningar på internet ger följande exempel på böcker för dom som vill fördjupa sig i ämnet:
1) www.amazon.com
- Turbochargers by Hugh MacInnes
- Supercharging, Turbocharging, & Nitrous Oxide - Performance Handbook (Powerpro) by Earl Davis, Diane Davis
- Supercharged! Design, Testing and Installation of Supercharger Systems by Corky Bell
- Fuel Injection : Installation, Performance Tuning, Modification (Motorbooks International Powerpro) by Jeff Hartman
- Maximum Boost : Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems
by Corky Bell

2) www.lunnaprodukter.se
- 107929 - Super Power (Turbos, Blowers and Nitrous-oxide) Pris: 225:-
- 107788 - Turbochargers av Hugh MacInnes Pris: 225:-

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.