|
|
|
|---|---|
| Låt säga att man köper en begagnad bil för 80,000kr av en privatperson, hur sköter man då lämpligast pengaöverföringen - cash, check, postväxel, telfon-/internetbanköverföring? | |
|
Jag hostar upp pengarna cach när jag köper bil. Köper jag ngt dyrare som tex en lägenhet så är det postväxel som gäller... __ ///M som i Mugge. |
|
|
Jag brukar fixa en bank/post växel.Inte bra att ha en stor summa kontanter på sig eller hemma i dessa tider med alla galningar som finns överallt i detta land. mvh |
|
| I mitt tycke: Postväxel så fort det handlar om mer pengar än man har råd att bli rånad på. | |
| Hur ordnar man med en postväxel, och var löser man in den? Vilka kostnader tillkommer för detta? Hur brukar ni göra om ni har tänkt pruta på priset, ordnar ni en postväxel som ligger en bit under begärt pris och betalar till överenskommet pris med cash? | |
| Postväxel fixar du hos din bank och den löses även in på bank. Jag kan inte minnas att jag fått betala något för postväxlarna, så om det är en avgift så är den väldigt liten. Och du har helt rätt - om jag ska handla för t ex 40.000 så tar jag en växel på 35.000 och resten i kontanter för att kunna pruta. | |
|
Jag gör precis som liste skriver. Ta ut postväkeln på något mindre belopp och ha några tusenlappar löst. Är du säker på vilken bil du ska köpa kan banken skriva ut växeln direkt till säljaren. Annars skriver dom ut den på dig och du skriver på den innan du överlämnar den. På "min" bank (Nordea) kostar det inget att ta ut en växel. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Jag tar en bankväxel som inte kostar nåt och för säkerheten så skriver man direkt bilföretaget som mottagare av pengarna så om nån snor den kan dom inte lösa in den. | |
|
Ska du köpa av privatperson så sätt dig själv som mottagare på bankväxeln och skriv sedan över den vid affären. Om du t ex inte har sett bilen "live" så sätt ett belopp som är lägre och ta resten i kontanter så att du kan pruta på bilen. Vid köp av firma så är ju oftast allt redan överrenskommet när affären ska göras upp så då kan du sätta företaget som mottagare och det överrenskomna beloppet på bankväxeln. Vad jag kommer ihåg så har inte SEB tagit någon avgift de gånger jag skaffat bankväxlar. ___ //Ulf |
|
|
Att göra upp affären och betalningen direkt på ett bankkontor brukar gå bra. Har även varit med om att föra över pengarna via nätet (med säljaren sittandes brevid, naturligtvis). Blev lagom pinsamt den gången bankens server var nere en lördag... "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.