AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
936

Funkar en 20 liter sub i 22 liter låda?

bf
305
bfg
M3 SMG -02
Jag funderar på att köpa denna custom baslåda Länk som är 22 liter, men subwoofern jag har är en Infinity Kappa Perfect 10.1 - som är designad för 20 liter sluten låda.

Funkar detta eller är det för stor differens? Hur känslig är en sub för rätt låd storlek? Skall jag sälja subwoofern och köpa en som passar bättre i lådan?

Alla synpunkter välkomna,

/bfg
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
En 10" tar ungefär 2 liter i anspråk i lådan, så du hamnar rätt nära. Sen tror inte jag att det är så kinkigt på 2 liters volym i en sluten låda, om man inte är grym audiofil.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
Annars kan du ju lägga i träklossar motsvarande två liter volym om du vill vara helt säker.

MVH
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Jag blandade ihop mina siffror, lådan är på 22.3 liter, men basen är anpassad för 17 liter. Då är det väl för stor skillnad?

Kanske ska testa med träblock el dyl, annars får jag väl ta det som en ursäkt för en ny subwoofer! ;-)

/bfg
Robsarve
Nja. Det enda som händer är att du får en snabbare och lite mer precis sub med den större volymen. Inte lika mycket party men mer korrekt. Effekttåligheten sjunker lite oxå, men du lär höra om du börjar närma dig de problemen... ;-)
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Inga problem.. de ba köra...

** Live Fast - Die Young **
Ma
31
Magic59
530dA Touring -01 E39
Om lådan är sluten (dvs inte basreflex) så är det som CoSmoZ säger - absolut ingen hörbar skillnad mellan 17 eller 22, inte ens ännu vid 30 liter.
Det som händer med större låda är att dämpningen av konen blir lägre och detta innebär att man inte kan använda full effekt vid låga frekvenser. T.ex med Kappa 10.1 kommer gränsen vid 30 liter/30 Hz (31 Hz är lägsta strängen på en 5-strängad basgitarr).

Optimal låda för en 10.1 är en reflexlåda på 39 liter, avstämd till 27 Hz (reflexrör dia 75 mm, längd 420 mm).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.