|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska snart beställa min nya BMW och tänkte bolla lite förslag på utrustning med Er på forumet. Som det nu ser ut blir det: * BMW 530i *Carbonsvart met. Läder Dakota beige samt ädelträ. *M-paket *Advantage pkt *Comfort pkt *Aktiv styrning?? *CD växlare *drag Det jag mest är osäker på är just den aktiva styrningen, som jag vet har debatterats ganska friskt här på forumet. Skall inför beställningen låna hem en bil för att verkligen känna på hur den är. | |
|
Hej! En mycket trevlig bil! Den har allt som "måste" finnas med. Jag tror jag skulle välja till aktivstyrningen, det höjer körglädjen ytterligare. Jag skulle dock välja till ytterligare några detaljer: - Individual högglanspolerad shadowline (I mitt tycke snyggare än den mattsvarta som ingår i M-paketet) - Individual tonade rutor runt om bak - Klimatkomfortvindruta Detaljerna lyfter bilen ytterligare men påverkar inte nettopriset nämnvärt. //Chrille |
|
| Individual högglanspolerad shadowline ingår som det verkar i M-sport paketet (byggde en bil på BMW:s hemsida). Men som Chrille påpekar så sa försäljaren att man fick betala extra för. Men som sagt det påverkar inte priset så nämvärt. | |
|
Nu vet inte jag om (Bi-?)Xenon är standard eller ingår i någon av paketen men Xenon + kurvljus skulle jag kryssat för direkt. =) Mvh |
|
|
Logic 7 stereon är något av det bästa jag hört någonsin i en bil. Låter suveränt.. Välj aktiv styrning, häftig ny teknologi som du inte kommer ångra när du väl fått bilen... Likaledes är Prof. navi'n skön att ha = 8,8" skärm, och karta med TMC funktion osv... Fungerar suvränt.. Beror väl lite på hur mkt du kör med bilen, vi har nu avverkat 4800 mil sedan slutet av mars 2004, och njuter av bilen varje dag... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
735 |
Nu har jag hört både positivt och negativt om den aktiva styrningen, har inte prövat den aktiva styrningen men den konventionella tycker jag är kanon. Och med tanke på att nya M5:an inte har har denna "gimmick" säger väl en del... |
|
* Taklucka * Navi * iPod Skippa den aktiva styrningen och CD-växlaren. Köp en iPod och taklucka istället... |
|
|
Tänkte försöka hålla mig under de magiska 500`. När man lastar på utrustning drar det fort iväg! Navi hade iofs Audin jag provade i går, men frågan är hur ofta jag kommer att använda den... Logic 7 däremot ska jag nog titta närmare på. Taklucka -saknar man den med klima? |
|
| Skippa navigationen! I min mening det mest meningslösa tillbehör som finns till en bil. Det enda som är meningslösare mugghållare (mat och dryck hör inte hemma i en bil)! | |
| Aktiv styrning hade jag nog övervägt att strunta i, men släng i komfortstolar och taklucka också. | |
|
Det vi gillar mest i vår bil av extra utr är: Logic 7 (så sjukt bra!!!) Bluetooth telefon Navi prof - köper aldrig en bil igen utan navi Komfortstolarna (dock ser jag att du valt till M sportpaketet, sportstolarna är sköna också;-)) Aktiv styrning by the way PowerMac - så finns det idag inte en kompatibel iPod lösning för E60, som det finns för E46 med flera. Dock kan radion spela upp mp3 låtar som man köper prof. radio (fungerar dock inte med navi prof ännu - kommer till september). BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Komfortstolarna är himmelskt sköna. Ett måste!! | |
|
Sim: iPod lösning är på väg, det lär inte dröja länge. För mig som är IT-människa så är CD-växlare lika ute som stenkakor. Mp3 på CD funkar givetvis, men det är omständigt. Man orkar inte i längden. Dessutom så låter inte Mp3 lika bra som Mp4a AAC som iPoden spelar upp. 530 E60: Taklucka handlar inte om svalka! Idag när jag var ute och körde på lande i kringelkrokvägar så stängde jag av kuvösen och öppnade min taklucka. In strömmade sommarens dofter, fågelsång, sol och en allmän känsla av körnärvaro. Med respiratorn på (AC:n), så är man helt avskärmad i en kuvös. Man tappar såååå mycket av körupplevelsen. Dessutom så är en bil med taklucka ljusare och trevligare även när luckan är stäng. AC har man på långresa och i rusningstrafik. Njuter gör man med taklucka!!! En riktigt utrustad bil har taklucka, en snikbil har det inte. He, he... ;) |
|
|
Jag tycker att den traditionella styrningen är väldigt trevlig - bättre känsla än den aktiva tycker jag. Jag rekommenderar verkligen att du provar bägge alternativen innan beställning. "Bashögtalarsystemet" är fullständigt värdelöst. Ett av de sämsta "högtalarsystem" jag någonsin hört (och tyvärr hör jag det dagligen). De två övriga systemen är betydligt bättre. Är M-paketet ett måste? Jag tycker att e60:an är suveränt avstämd med 16- eller 17-tums fälgar utan sportchassi. Men å andra sidan är bilen grymt läcker med M-paketet :) |
|
| Logic7, komfortstolar och taklucka! | |
| Och strunta i aktiv styrning. Snygg färg / klädsel / trä komb, förresten! M-paketet är snorläckert dessutom. Möjligtvis kan du även lägga till individual tonade rutor. | |
|
OlofM: Också en sak som slår mig, att bilen förmodligen är ganska stötig med 17´fälgar & sportchassiet. Men då kommer fåfängan in: Bilen är ju så läcker med M-sport paketet! bmwlundqvist: Tonade rutor sa dom på BMW var ett "måste" så det blir det med stor sannolikhet! Är det någon på forumet som har testat sportchassiet vs "vanliga chassiet"? Skulle vara intressant att höra Era åsikter! Själv har jag tyvärr inte haft den möjligheten. En sak till, SMG lådans vara eller icke vara... Som sagt, rätt angenäma problem att brottas med! Mvh Stefan |
|
|
Vi har sportchassie på vår E60 med 17" RFT däck (köper nya nästa vecka - då dessa låter riktigt mycket). Jag tycker att vår bil är helt underbar att köra. Min farbror har en 545iA utan sportchassie, och det är skillnad på våra bilar känner jag direkt. För det första, så ser hans 545iA konstig ut, då den inte har den lilla säkningen som vår bil har. Dessutom märker jag skillnad vid motorvägskörning, då jag tyckte att vår bil låg mera stabilt i lite högre hastigheter ;-) |
|
735 |
Sim: Konstig ut utan sportchassie?? Måste säga att, finns inget M-paket ser jag inte anledningen till sänkning, tycker att bilen ser ut som den ska utan sänkning. Hade jag pendlat mellan Muenchen-Berlin och kört något varv på ringen varje år hade jag kanske också funderat på ett sportchassie, men inte med tanke på hur vägarna ser ut i Svedala... |
|
Jag hade tagit elgardin+ manuella sidogardiner, i stället för mörka rutor, då kan man bestämma själv, när man vill ha det mörkt, navigator är ett krav för min egen del, på bilar som 530i E60, adaptiva kurvljus och taklucka hade jag också lagt på tillsammans med PDC, konstigt att det sistnämnda fortfarande är ett tillval, i övrigt mycket trevligt utrustad 530. Mvh Stephan |
|
|
735: Instämmer, jag har provkört olika varianter och tycker inte att sportchassiet innebär någon förbättring. Precis som du skriver tror jag att det kan vara ett intressant alternativ om man regelbundet kör 180+. Den optimala kombinationen tror jag är: - 16/17-tums hjul med "vanliga" däck - Dynamic Drive |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.