|
|
|
|---|---|
|
Jobbar på att bygga shiftlight och undrar därför var man enklast kan ta ut en digital signal för varvtal från en M20B23 (323i) -86. Alltså inte från tändspolen utan från någon signal vid styrboxen. Tacksam för svar så fort som möjligt då bygget pågår under dagen. :) | |
|
Finns väl ingen digital signal för varvtal på en sån? Såvitt jag minns är det 'vanligt' tändsystem med en 'analog' styrbox som sitter på torpedväggen. Signalen får den från en hall-givare i fördelaren. Du får nog hitta den pulsen och 'räkna' varvtalet själv är jag rädd..... /// Gunnar E. |
|
|
Ajdå. Tänkte att det borde finnas någon digital puls någonstans... Det är L-Jetronic har jag för mig. Tack för svaret hur som helst! |
|
|
Du kan ju alltid ta signalen till varvräknaren, och sen bygga en enkel frekvensräknare. Har för mig att det finns frekvensräknarkretsar som det går att ställa gränsvärden på, så man kan tända en lampa över en viss frekvens - här t ex ---> Länk Annars är det väl ännu enklare att bara bygga ett analogt högpassfilter (med kondensatorer och motstånd t ex, liknande delningsfilter för högtalare), och låta utsignalen dra ett litet relä som tänder din Shift Light. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.