AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.013

Bilskojare eller ?

Anton
Vad säger ni om det här , jag har skickat en förfrågan på en tysk bil och fått flöjande svar.
(detta har nog varit akuellt här på forumet förut tror jag.)

"Svar 1"
Hi
Thank you for your e-mail ! It is my doughter`s car
she just come home * Liverpool - United kingdom * She
staid in germany . The car was bought from Germany !
It hasn`t been involved in any types of accidents or
abused in anyway ! To register the car here will cost
me to much So this is the reason for wich i want to
sell it .I will be happy to pay the shipping cost , in
this maner you can receive a inspection periode of 5
days to the car in wich you can test it , it is a
german car with german documents !i am very sorry but
the phone line is down because of the bad weather .
but please if you have any questions e-mail them to me!

"Svar 2"
hi,
I moved to Liverpool UK because my grandfather it
has a very seriouse health problem and it is in
hospital . I will pay the shipping cost!

The process is very easy and here are some of the
steps of an transaction through them * i just bought a
BMW 540 i 2001 this is why i know how the sistem works
*

First you just register , for the transaction . Next
thing is that i must go at ESC offices and prepare the
car for the shipping

The delivery time will be arround 3-4 days and the car
will be delivered at your home address.

In this time you will receive the tracking # of the
transaction so you can use it to check the status on
the ESC website.

After you receive the tracking # and the ESC receipt
you will need to make the payment to the ESC company.

You receive the car and test it for 5 days , after
this periode is over you will need to confirm to ESC
if you want to keep the car . in this situation the
ESC will make the payment to me.

In case that you aren`t satisfied by it you have a
full refound and the car will be shipped back on my
money,i tried to explain you how good i could.

so .... i wait your mail now

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Får jag gissa:

- rejält mycket billigare än den näst billigaste på mobile?

- ska skickas med DHL?

- ska betalas via Western Union?

Den du brevväxlar med är en bedragare, som har fått mycket publicitet bla i Teknikens Värld.

Leta bil i en realistisk prisklass istället, hos auktoriserade handlare, så slipper du ödsla din tid och i värsta fall dina pengar på bedragare.

Mvh Johan
Anton
Tjänare Johan!
Att det rör sig om bilskojare det begriper jag med, men jag är egentligen inte intresserad av bilen (VW Passat) utan av förfaringssättet hur dom tänkt gå till väga med det här.Bilen finns förmodligen inte i varken tyskland eller england, på bakluckan finns plats för en stor fyrkantig nummerplåt (usa)?.Dessutom så svarar dom inte på frågorna om fzb och andra fordonshandlingar.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Bra att du startade denna tråd så fler blir varse om vad som verkligen pågår.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ska man dessutom påstå sig vara engelsman, så kan man ju lära sig stava på engelska också...
Vem går på skit av detta slaget igentligen?

/J
Anton
Dom har nog läst vad du skrev johan m3, nu har dom rättat till språket lite.

Svar nr: 3

The price of the car include all the shipping taxes
and all the other fees so you will need to pay only
the amount for the car and nothing extra
It will come with original documents , the shipping
company will handle all the details of the transaction
, they will shipp you the car at your home address so
you don`t have to go and pick it up

I understand your concern that's why i propose you a
fair deal.We can make our business through a third
party (Länk this
way both of us will have the assurance that we need.By
dealing with a third party means dealing with a
neutral party, a company that verifies if the
merchandise is sent and coresponds to what seller
agreed with the buyer and realease the money only
after the merchandise was accepted. I deal a lot like
that.This company will deliver the package to you and
will give me the money after you confirm that you want
to keep it.All you have to do is to register on
Länk .
E-mail me as soon as possible to complete our
transaction.

Kinds Regards
P.S. The car it`s already prepared for shipping.I will
receive the money from shipping company after you
receive, test and confirm that you want to keep the
car.So if you ready please go and register to start
the transaction.
I wait your decision!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom mailen innehåller hur många varningssignaler som helst men jag antar att det fortfarande finns folk som går på detta eftersom det bara fortsätter.

Så fort någon eller några av följande "ingredienser" finns med så är det till 99,9% bara att glömma bilen ifråga:
- Priset är avsevärt lägre än normalt
- Privatannonsör, enbart namn + ort
- Bilder ofta i USA-utförande trots att bilen säljs i Europa
- Ibland rejäla faktafel i annonsen samt ibland felaktiga färger angivna
- I mailet så finns alltid bilen i något annat land än specat i annonsen och säljaren ofta i ett tredje
- Ofta någon tveksam historia som förklarar varför bilen finns där den gör och varför den ska säljas.
- Bilen ska skeppas till dig och du får prova den 5-7 dagar innan du bestämmer dig
- Betalning ska ske genom 3:e part eller liknade så att du kan känna dig helt trygg(!)
- Säljaren är mer intresserad att diskutera betalningssätt, skeppning, tracking number, etc än själva bilen
- Bilen står redan hos fraktbolaget och är redo att skickas

I fallen ovan så vill säljare att köparen ska betala in pengar till en 3:e part och sedan få bilen levererad till dörren. Bilen kommer aldrig och pengarna är borta.

En variant på ovanstående är att säljare säger att du är välkommen att kommer över och provköra bilen och själv ta hem den MEN då vill säljare att du skickar en handpenning på kanske 1000 eller 2000€. När köpare väl dyker upp så finns ingen säljare och ingen bil men blåsningen stannar som sagt på handpenningen + reskostnader.

Finns även en variant där säljaren vill att du ska betala någon form av avgift till fraktbolaget, också en 1000-2000€ som du aldrig kommer att se röken av.

___
//Ulf
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Anton,
Nej, uppenbarligen har "engelsmannen" inte läst vad jag skrev..:-)

/J
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jag gillar frasen "The price of the car include all the shipping taxes
and all the other fees so you will need to pay only
the amount for the car and nothing extra"

Bilen befinner sig enligt tidigare mail i ett EU land. Vore intressant att veta vilka skatter och avgifter de tänkt sig betala:-) Så vitt jag vet så förekommer det inga sådana mellan Eu länder.

Jag tycker du skall samla så mycket fakta du kan om att detta verkligen rör sig om ett bedrägeri. Sen kan du ju alltid skicka dem länken till detta forum. Även om de knappast läser svenska, så kan det vara kul att visa på hur stor siten är, antalet besökare och att vår froma förhoppning är att det nu har blivit svårare för dem att lyckas med liknande blåsningar i sverige i framtiden.
ak
118
akb
328i E46 -99
En grej som jag inte förstår med dessa bedregeriförsök.
Då betalningen sker genmen tredje part, som håller inne på pengarna tills man testat bilen och är nöjd. Hur får denna bedrägare tillgång till pengarna då?
Eller är hela betalningssättet en bluff från början?

ak
118
akb
328i E46 -99
Handpenning är ett sätt att lura på, men det nämner inte handpenning här. Firman som de föreslår som tredje part verkar vara ett seriöst och stort bolag.

Därmed undrar jag fortfarande, hur gör de gör att lura en om man inte betalar handpenning?
Anton
Har skickat mail till dom att jag kan åka ner till tyskland och se och provköra bilen,och att de ska skicka en kopia på fzb.Jag har sökt i tyska telefonkatalogen men det går inte att hitta nån med det uppgivna namnet där (e-mail avsändaren).Det finns inga namn eller adresser eller telefonnummer i mailen.Får se om det tar slut här nu.
Här är länk till bilen så länge.

Länk
Jag tycker det ser ut som en amerikansk bil på att det är sån dyrkantig skylt och inget uttag för skylt där fram... Ska bli intressant å se hur detta slutar...

Ha de/// Rang

www.norssmotorsport.se
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

akb: Det finns oseriösa 3:e partservices som har snarlika namn som seriösa och på det sättet kan dom få köparen att anlita det oseriösa i tron att det är det seriösa. Ibland skickar säljaren med en länk i mailet till köparem Denna kan då leda till en oseriös site med fejkad första sida, dvs dom har kopierat sidan från en seriös site. Det finns säkert ett antal andra varianter då dessa personer i regel är väldigt påhittiga.

Som köpare så kan man ju alltid ställa sig själv frågan varför någon i ett annat land vill sälja sin bil till just dig för ett pris kanske 40% under marknadsvärdet och dessutom är han villig att skicka denna bil till dig så att du kan prova den fritt. Detta trots att han inte vet vem du är och inte har fått något betalt. Knappast troligt att en sådan person finns vilket då med all sannolikhet tyder på att det är en bluff.

Finns trådar här på forumet som visar mailväxling mellan säljare och spekulant, där spekulanten är medveten om att det är bluff men ändå fortsätter, dock inte hela vägen. Bara att söka...

___
//Ulf
ak
118
akb
328i E46 -99
Programmer >> Bara för att förtydliga mig lite. Jag förstår att det är en bluff. Men jag hade lite svårt att tro att bedgrägarna hade gått så långt att de har med sig ett bolag till som hjälper dem med detta.

Eftersom detta bedrägeri är så välutvecklat, tycker jag att det borde vara möjligt att stoppa dessa personer. För det lär inte vara så många som sysslar med det.

FY f*n!

Anton
Jag erbjöd mig att åka ner till tyskland och provköra bilen men som väntat så fanns den inte där, ingen fzb kopia fick jag heller.
Personen som skriver till mig kallar sig för "Simone Falgeder" har sök på det i tyska telefon katalogen men hittar inget, nummret som dom har i annonsen är dessutom för kort.

Svar Nr: 4
Sir the car is United Kingdom sir , in Liverpool .
This is why i ask you to use the shipping company .
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Lite förmycket "sir" för att sälja en vanlig bil. Låter lite som nigeriabreven det där..

/Johan
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det är väl bara att erbjuda dig att åka till Liverpool och se vad de svarar, Anton.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Precis, säg att du kommer till liverpool imorrn!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.