AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
915

Fel cohalt 2500 varv

Nanne
Jag är brydd på min bil. Jag har för lågt lambdavärde (0,96) och co2500 är 1,00. när jag låter bilen gå på tomgången så går den bra, varvar upp till 2000 varv och den går bra men när den varvar 2300 och uppåt så börjar den bluddra och gå ojämt.cohalt tomgång 0,0, hc 68 co2500 1,00 och lambda 0,96 Jag har bytt tempgivare till insprutningen( i toppen-blå) och lambda, nollställt datorn flera gånger, bytt olja & filter, tändstift för ca 400 mil sen, luftfilter och bränslefilter. kollat bränsletryck(bra) och sprutat startgas runt alla slangar, även rivit av insuget och kollat allt.
Hittar dock inget fel, funderar om det kan ha nått med vanosen att göra. Det är väl där den ska börja arbeta vad jag kan förstå.
Det rasslar rätt bra i kamdrivningen så jag ska riva av kåpan och kolla upp kedjor, spännare och glidskenor. Nån som har vart med om nått liknande?

Paap Reeder
... du vet väl redan detta säkert men ett så lågt lambda betyder att den går väldigt fett vilket ett högt CO även indikerar.

I övrigt kan jag inte din bil men ditt resonemang om Vanosen låter ju rimligt.

Kattarna och lambda funkar på tomme i a f.

Kan det vara ngn läcka före lambda som "kommer igång" vid 2300?... låter emellertid långsökt även det.

MVH // Paap R
Nanne
Jo, en katt var bytt ifjol innan jag köpte den. den gick igenom bes då men tycker den har varit lite konstig i gången hela tiden tycker jag.. har provat att byta tänspolar med så det är nog inget fel där. ska kolla i morrn. Den blev betydligt bättre sen jag bytte lambda, den gamla var låst på 0,43 volt och skramlade när jag bytt. Däremot så var förvärmningen trasig på den nya och det ställe jag köpte den hade ingen hemma nu så jag kunde inte byta till ombesiktningen.På den första bes så var värdena co 0,3 co2500 1,5 hc 178 och lambda 0,95. när jag söker på vanos här på forumet så hittar jag nästan bar inlägg om m3 och m5 och det är ju inte riktigt samma sak. ska kolla om det kommer nån signal till vanosen och kolla så den funkar i morrn men har läst nånstans att om man kopplar strömmen fel till vanosen så kan den gå sönder i nån diod eller vad det var. ska riva av ventilkåpan och kolla om det syns nått uppifrån vad gäller kedjor, sträckare m.m. Kanske skulle ha lagt ut en tråd om vanos istället. Nog så svårt, bilen har ju bara gått 18150 mil enligt mätaren så jag blir brydd på rasslet från framdelen på motorn med. Pratade med en arbetskompis dotters kille som jobbar på bmw och han hade bara hört ett sånt rassel förut och då hade hela glidskenan ramlat ner i tråget.

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hej!

Har exakt samma fel, avgasvärden bra på tomme men för höga på 2500. Lambdasond nybytt och har provat med en annan LMM.

Har du löst ditt problem?
Tycker även att min rasslar från VANOSEN.

Mkt tacksom för svar, börjar bli less på felsökning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.