AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.158

Vad tänka på vid köp av Alpina B3 3.3 -02?

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
ska kolla en en alpina B3 3.3 års 02, vad ska man tänka på om ska köpa denna bil. Står det något fakta om denna bil nånstans här på forumet?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Inget specifikt för Alpina. Sök på vanliga fel alt. köpråd and E46 i 3-serie forumet.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad jag förstått av diverse 3,3-trådar här på forumet så är det vanligt att dom dricker en hel del olja. I övrigt är det nog mest vanliga E46-åkommor.

___
//Ulf
bmw alpina b3
bara tuta o köra heheh ska du köpa den blåa b3-02
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
nej, den svarta är jag intresserad av
bmw alpina b3
här har du lite mvh

Länk
Länk
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
tack för infot du skickade, är det stora skillnader på M3:an och alpina B3 3,3?
bmw alpina b3
hej vilken svarta vart finns den mvh nja så stor skillnad är det inte många har m3 men inte många b3-alpina mvh
bmw alpina b3
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hade en sån framför mig idag samt såg en på BMW i München (Fröttmaning).

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
dunstan
Alpina B3 3.3 är en helt underbar bil. Den går lika bra som en M3. På pappret långsammare men i verkligheten hänger inte en M3 av dig. Du har dessutom högre toppfart att spela med. Men även den inte användbar i verkligheten.

Inte så mycket att tänka på förutom standard E46 grejer. Kolla att du verkligen får Alpina fälgarna bara. En klassiker att ta bort dem och säljs seperat. De är lite dyra att köpa nya och viktiga för den verkliga Alpina looken.

Alpina B3 3.3 är en underbar sleeper. Diskret men när du vill har du mer kraft än du behöver. Och den går att köra under litern milen. Vilket inte är lika lätt med en M3. Slitagedelar etc är standard 328/330. Vanos kostar tex 5000 SEK. 25000 till M3 som exempel. Billigare att försäkra än M3. Exklusivare än M3. Inga kända motorhaverier (vilket man ju inte kan säga om M3 E46)Mycket uppskattad bil när man ute och kör. Även hos personer som egentligen inte gillar BMW. Alpina gillar de! ;-) Man träffade ofta på folk som stog och tittade på bilen när man kom ut från affären eller macken. ;-) Man hanteras bättre på verkstaden. Enklare att få "goodwill" rep om det är något etc. (min upplevelse då jag kört många olika BMW)

Rekommenderar jag Alpina B3 3.3? Yes. Själv funderar jag på en Alpina igen!

Varför Alpina B3 3.3:
* Exklusiv bil som inte tillverkats i stor serie (går nog minst 20 M3 på en Alpina)
* Diskret prestandabil.
* Underbar motor och väghållning
* Billigare driftskostnad än M3 (försäkring, delar och drivmedel)
* Känns roligare att vara med i Alpinaklubben än M klubben.
* Enda "tuning" företag som BMW själv säljer. Talar för sig själv när det gällare kunnande och kvalitet. BMW kopierar mycket från Alpina en generation efter.
* Ingen hatar Alpina. ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.