|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde inspektion 2 på min bil på egen hand. Skrev ut alla punkter från autodata som jag gick genom, sparade räkningar för delar jag köpte på mekonomen för 2200 kr och allt gick utan problem, ungefär 1,5-2 timmar tog det. Fick betala 84 kr på gör-det-själv (efter 22 är det halva priset på OK/Q8). För skoj skull gick jag idag till bmw för att se hur mycket jag har sparat. De sa att inspektion 2 går på 6000 kr AJAJAJA. Om jag betalade för grejer 2200 kr de betalar säkert runt 1500 kr och ytligare 1500 går till momsen. Så vad händer med resterande 3000 kr? Är det så dyrt med händer på märkes värkstäder? Säkerhet i andra hand | |
|
Jag är imponerad över att du hann göra inspektion II på så kort tid, det gör inte ens en aukoriserad verkstad. Enligt Länk ingår följande i inspektion II (varierar något med bilmodell): Kontroll Lampor. Kontroll Instrumentpanel. Kontroll Signalhorn. Kontroll Vindrutetorkare samt spolarsystem. Kontroll och smörjning av lås. Kontroll Mikrofilter (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Underrede (i avseende rost och skador). Kontroll Kylvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Spolarvätska. Kontroll bromsvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Servovätska (fylles på vid för låg nivå). Kontroll Bromsbelägg fram och bak. Kontroll Bakvagnsbussningar. Kontroll Parallellstag. Kontroll Styrleder. Kontroll Täthet motor. Kontroll Täthet växellåda. Kontroll Bränsleledningar. Kontroll Avgassystem. Kontroll Parkeringsbroms. Kontroll Kylsystem. Kontroll Stötdämpare. Kontroll Fjädrar. Kontroll Bakaxelolja. (om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Kontroll Växellådolja.(om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Smörjning av: Dörrar gångjärn och lås. Huv gångjärn och låsmekanism. Bagagelucka gångjärn och lås. Byte Olja. (Helsyntet olja 5W/40, M modeller 10W/60 beroende på BMW´s specifikationer) Byte Oljefilter. Byte tändstift. Byte luftfilter. Byte bränslefilter. OBS! På M Modeller ingår ventiljustering. Följande motorer ingår även ventiljustering på: M20 Motorn M30 Motorn M10 Motorn Slutkontroll: Provkörning av bil, bromstest. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
bustorp |
Vad vill du ha för att göra Insp II på min andra bil så kanske jag också kan tjäna nåt? Lämnar du samma garanti på jobbet så är det ännu bättre. Har du utbildningen som krävs så blir jag helnöjd. Har du dessutom datorutrustningen så slår vi till direkt............... Har du inget av ovanstående så är jag inte intresserad. :) "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
erik w: Jag har Autodata 2005 i den står många fler punkter än du angav. Listan på autopower är inte komplet. tex enligt både bmw och autodata kontrollerar man inte olje nivå i bakkaxel utan bara kollar för täthet. Sen är det så om man vill att jobbet ska vara på riktig då ska man göra den själv. Det är ju jag som har direkt nyttan på att bilen ska vara ok i många mil framöver. Det enda datautrusning du behöver är den som läser av felkoder, inget annat. bustorp: tyvär, men jag vill inte slösa bort min dyrbar fritid för att meka på andra bilar. En gång varje 2000 mil på min egen bil räcker göt :) jag gjorde service på min egen bil inte på grunda av pengar utan för att jag vet att servis slarvar och kanske hoppar över vissa punkter. Säkerhet i andra hand |
|
|
Varför skulle han inte klarat av att göra en insp II på den tiden???Flera av punkterna klarar man ju av medans man går under bilen. Provkörningen och bromstestet kommer ju automatiskt. Många av punkterna är ju bara byte vid behov så hoppar man dom har man ju fortfarande gjort en insp II eller? Ser heller inte felet med att göra servicen själv. Ett interface kostar 600:- på ebay, tillsammans med en bärbar dator och programvara "inhandlad" på DC så har man diagnosutrustning också. |
|
|
Servar så mycket själv det går och jag betalar inte den höga insp 2 priset.Så Habul gör helt rätt när han hemmamekar med sin bil för att spara pengar fast om man har en bensinare så räcker inte 2200kr för materialet utan ngr hundringar/tusing till för t-stiften. mvh |
|
| Bra arbetat Habul! | |
| Fixar du stämpeln i boken oxå? | |
Ulke |
Fixar du stämpeln i boken oxå? Hahaha, lika bra som i tyskland :o) |
|
Limpur: Vad heter programvaran på DC? Så jag vet att det är rätt jag "inhandlar" :) Min Bil - Länk |
|
Champ |
Servar min så mycket det går själv oxå annars tar jag hjälp av joakim på järnringen i Göteborg! Servar man själv så lär man sig bilen.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.