|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw ägare, sist man skrev här så var man ägare av en 328 cab men nu som har man istället blivit en lycklig ägare av en bmw m5 01 =D Bilen är kanon skick både ut och invändigt och går som en klocka efter landsväg och även vid stadskörning om man kör (normalt) Problemet upptäckte jag ca 2veckor efter köpet och det framgår om man tex rullar i ca 10km/h på 1:ans växel och sedan tvär gasar då liksom hoppar bilen fram känns ungefär som om man skulle gasa/bromsa väldigt snabbt huvet kastas fram och tillbaka sen så blir det ju som en ond cirkel då man lättar på gasen och trycker ner den eftersom man kastas fram och tillbaka, problemet blir ännu tydligare om man kör med "sport" knappen i tryckt. Men som sagt detta uppstår endast vid låga farter på 1ans samt 2ans växel om man tvärgasar aldrig i hastigheter över 50km/h har varit in på aukt. bmw verkstad och dom tror att det är luftmängdsmätarna som är kass. Provade nyligen att koppla ur den vänstra luftmängdsmätaren och då fick jag bort det mesta av ryckningarna och kopplade jag bort den högra fick jag aldrig ryckningarna. Tänkte bara höra om det var någon här som har samma problem tidigare, är ju onödigt att byta mätarna i onödan kostar nämligen 3300:- st... Hade även en tanke till och det gäller motortemp mätaren på instrumentbrädan, om man kör efer landsväg så går aldrig mätaren riktigt rakt upp som den brukar utan står mellan det "blåa" fältet och rakt upp, om jag däremot kör i stadstrafik så går nålen rätt upp. Tyckte bara detta verkade lite skumt då alla andra bilar jag kört har nålen alltid gått "rakt upp" när motorn väll kommit upp i temp. Tacksam för svar. | |
|
På de äldre bilar som jag haft och då jag haft problem med arbetstemperaturen på bilen så har det alltid varit att termostaten inte sluter ordentligt. Fartvinden gör alltså då så att vattentempen alltid kyls och inte kommer upp i rätt temp.... Bytt termostat och problemet har varit borta! I mina öron låter det inte så troligt att en 01-as M5 borde ha problem med termostaten dock! (Men problemet du beskriver känner jag väl igen) /Marcus |
|
| Pratade med verkstan nyss och dom trodde det var temp. givaren? Skulle gå på ca 200kr att byta. Låter dock mer troligt att det är termostaten enligt mig eller har jag fel? | |
|
Hade exakt samma problem med min,ryckningar samt "låg temp",dessutom tyckte jag att bilen tvekade ngt vid 5OOO rpm. För övrigt gick bilen bra. MEN,inte lika bra som den ska,för efter byte av båda lmm så försvann alla problem,plus att det vart ett helt annat drag på höga varv. Jag gissar därför på att du bör byta/göra rent lmm. Grattis till en grym bil(men dyr). |
|
|
yonaz: Så låg temp problemet försvann alltså också? får nog ta och byta bägge då och hålla tummarna på att det löser sig och hoppas att jag kan få det på den 1åriga Europlus garantin som jag fick vid köpet |
|
|
ZaGe har haft samma problem som du har bytt delar för 6 siffriga belopp.1 juni bytte ja båda Lmm. och det blev en helt annan bil efter det inga problem fanns kvar . Lycka till |
|
|
sorry ska va 5 siffrigt belopp =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.