AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.753

BMW E60 vs Audi A6

Sida 1 av 2
53
63
530 E60
530iA -04
Provkörde en Audi A6 3.2 idag för att jämföra mot BMW´s 530i. Fler än jag som inte fattar hur det är möjligt för Audi att ta ut lika mycket för en Audi som en BMW 530 kostar? Bilarna går enligt mig INTE ALLS att jämföra. det är som om det skulle skilja minst 150 000:-... Audin upplevdes av mig som bullrig & väldigt plastig och körglädjen, vart tog den vägen? Nää, det blir en BMW hur man än vänder och vrider!
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Audi känns som en enda stor ISO-certifiering!
53
63
530 E60
530iA -04
Jag gillar ju den "tyska kvalitetskänslan" men i Audin verkar den gått helt förlorad. Bilen känns bara kall & opersonlig. Sen är det säkert många som INTE håller med mig, läste en test i någon motortidning där man var lyriska över Audi. Mig har den dock aldrig tilltalat... Audi känns inte "Premium" överhuvudtaget! Kan lika gärna behålla min nuvararande S60...
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
ISO-certifiering = Tråkigt...
Bageget är sjukt stort på A6 sedan. Rena liktransporten. Sugfiskmunnen måste vara värt nått. ;)

Fast allvarligt talat så är Audi betydligt bättre på inredningskvalitet, sen är allt annat sämre.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Fast allvarligt talat så är Audi betydligt bättre på inredningskvalitet, sen är allt annat sämre".

Inredningskvalitetskänsla möjligen. Men vete 17. Vissa grejer sitter riktigt bra fast och känns tighta på en Audi, andra känns sämre (a4:ans sätesryggar, tak etc).

Sedan så gillar jag BMW:s designfilosofi bättre (enkelhet, rena ytor, tydlig info). Jag tycker att Audi saknar fokus rent generellt (teknik? komfort? sport? alltihop?)

Jag har haft audi tidigare och gillade den skarpt men de stora bilarna tycker jag inte om.

/M

Min bil:
Länk
Man är som man är, hör det man vill höra och tycker det som man ska tycka som BMW-ägare.

Vi är nog en smula skadade vi som älskar BMW, men det ingår kanske i "paketet". Jag har hittills inte ägt en bättre bil än min gamla 540(och inte dyrare per mil heller för den delen...)

Jag har även ägen en a4 1.8tsq avant(förbluffande bra bil!)

Audi A6 ”World Car of the Year” - säger en del dock!
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Alltså det här med den berömda inredningskvalitén på Audi visst det ser snyggt ut, men så fort man tar på grejerna så är det den gamla vanliga plasten som sitter där, prova ändra temp på en ny A4 och lyssna på det härliga plast *klick-klick* ljudet. Det enda som är snyggt på A6'an är vredet till "i-driven".
52
447
528:n
528i -96
Audi A6 med enkla 6:an från runt 290t är mer prisvärd. Den är verkligen mer prisvärd än BMW. Förstår att den vinner varje test över BMW. Ja,ja..jag älskar BMW men tycker att en ny bil ska vara värd pengarna med...Sedan så är ju Audi en bil med andrahandsvärde. En BMW idag har ju tredjehandsvärde efter bara 2 år....
53
63
530 E60
530iA -04
Njaa... Inte är väl Audis andrahandsvärde speciellt lysande heller... Vet att för inte så många år sedan tvekade en del bilhandlare (bla Volvo) att byta in Audi-bilar, då framvagnarna behövde renoveras var 3000:e mil. VAG tog väldigt lite ansvar för att det var dålig kvalite på vissa delar. Jämför gärna med Volvo som har/har haft samma problem med S60/V70, men man byter dessa utan att knota.
Jag blev väldigt imponerad vid min korta provkörning av Audi A6 2,4 -05. Trevlig motor och mycket gedigen känsla både körmässigt och i interiören.

Sedan provade jag en välutrustad 535d, och helt plötsligt kändes Audin meningslös igen :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
52
447
528i -96
EN 535d och en Audi A6....mmm skiljer det inte 100-150t i pris?
Vet inte riktigt men det känns inte som rätt bilar att jämföra med...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

audin är flera gången snyggare!
Att diskutera Audis förträfflighet verkar vara ett känsligt ämne på detta BMW-forum. BMW-folket rynkar nog på näsan i ungefär samma utsträckning som Audi-folket rynkar på näsan åt BMW:s suveräna produkter.

Jag är ingen Audi-fantast, mest för att jag inte kommer över ens med designen och den allmänna tråkigheten som genomsyrar bilarna från Ingolstadt. Än fast A6:an är en riktigt go' bil så tycker jag ändå inte att den når upp till BMW:s nivå i fråga om design och kvalitetskänsla. BMW:n känns helt enkelt mer uppiggande.

Men både E60 och A6 är ruskigt kompetenta vagnar och det blir i det närmaste dött lopp vid en jämförelse. Det som avgör är "känslan", om man faller för BMW:s lite sportigare och livligare stil eller Audins tillbakalutat svala och anonyma. Och om man kommer överens med Audins sugfisk-look...

Skulle jag stå med ca 400' i näven skulle jag tveklöst välja BMW:n!

//Chrille
528:n,

Audin hade sportpaket, BMW'n hade M-paket. Givetvis kan motorerna inte jämföras, men i övrigt så är ju bilarna jämförbara. Kvalitetskänslan är lika bra i båda bilarna. Audin känns mer stram och klinisk, BMW känns mer exklusiv och elegant. Givetvis kostar BMW mer än Audi, allt annat vore helt bisarrt. Audi lever ju på sitt lägre pris. Om bilarna kostade mer än BMW hade märket inte funnits över huvudtaget.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Nja, det där med att Audi lever på sitt lägre pris kan jag nog inte skriva under på. Bilvalet handlar om mycket saker, både logiska och ologiska. Audi är ett medelsvensson alternativ till tråk-Volvon. Janteexpressen från ingolstadt...

BMW och MB är bevisligen för magstarkt i janteland. Många företag tilllåter inte BMW eller MB som tjänstebil, men Audi går fint. Priset spelar inte så stor roll i detta sammanhang. Dessutom så avstår många från BMW för allt som dom förknippar märket med.

Jag har försökt gilla Audis produkter men det är något som gör att jag avstår. Dom saknar silkessnöre-motorer och fingerspets-chassien. Det är helt enkelt ytterst välbyggda lyxfolkor med kassaskåpskänsla. Fullt tillräckligt för den stora massan mao... ;)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Min kompis jobbar på Volvo PV och han provkörde Lexus GS300. Dom köper upp bilar och plockar isär dom. Han menade att det är den bästa bil han kört. Jag ska provköra i sommar om jag får tillfälle eller om dom tar den till Luleå.
52
447
528i -96
Baader, jag håller med! Audi är snyggare, helt klart!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

mercedes' och audis modeller har blivit snyggare dom senaste åren medans bmw ser ut som skit, hoppas detta får ett slut snart. beviset för att bmw design är skit just nu måste vara att det redan kommit en facilift på 7serie utan att modellen har funnits ute många år....
Baader:

E65 7-serien lanserades hösten -01 (började levereras i november) och har således funnits på marknaden i 3,5 år. Då är det mer regel än undantag med en större facelift eftersom modellen befinner sig mitt i produktlivscykeln.

Faceliften på E65 har inget att göra med att designen anses misslyckad av vissa. I så fall hade inte modellen sålt som smör...

//Chrille
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bmw_crille dom säljer endå eftersom kundkretsen(täta gubbar 45+) inte har design som största krav då dom köper en bil som 7an
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.