AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.308

Motomännens nybilsenkät: Kraftigt ras för 5-serien

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Bilägarnas betyg på verkstadskvalitet och service

Länk

/A
53
63
530 E60
530iA -04
Hmmmm....Och jag som ska beställa just en 5-serie.....
Klart att folk är missnöjda när dom får leksakspengar i inbyte för E39:an, och den nya bilen ROSTAR. Nästa år blir nog bättre...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

E60 är inte bara fulare än e39 den är sämre oxå :(
53
63
530 E60
530iA -04
PowerMac: Rostar?! Aldrig hört talas om!! Att Mercedes E klass rostade är ju känt, men har BMW samma problem?
Fick höra detta av min BMW mek. Dom hade visst gått över till någon ny lackeringsmetod vilket kunde resultera i rost på nya E60. Inte så kul att köpa en kärra för 400 lax och få rostbubblor.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Observera att undersökningen avser "verkstadskvalitet och service", alltså inte själva kvaliteten på bilarna utan på den kvalitet och service VERKSTÄDERNA utför. Betyder inte att bilarna i sig blivit sämre... eller har de det?

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

li
1.959
liste
535i -89
Det enda det där säger är att de som köpt en ny BMW anser sig ha blivit något sämre bemötta både i bilhallen och i verkstaden än de som köpte ny BMW året innan.

Något för BMW Group att ta på allvar, men inget som påverkar bilarnas förträfflighet.
"Det enda det där säger är att de som köpt en ny BMW anser sig ha blivit något sämre bemötta både i bilhallen och i verkstaden än de som köpte ny BMW året innan."

Jo, men det förutsätter att folk inte är partiska och svarar korekt på frågorna. Är man allmänt förbannad så lär man även ta ut detta på vilka frågor som helst. Jag hade varit sur om min nya svindyra bil rostade eller gick sönder mera än normalt. Om jag dessutom fått ett skambud för min inbytesbil skulle jag inte bli gladare. Slutsats: Det döljer sig mera under ytan på sådana undersökningar än man egentligen kan ana.

Skulle tro att BMW är tillbaks på toppen om en eller att par år.
Hur det är ställt med rostskyddet på E60 låter jag vara osagt. Däremot är det allmänt känt att E39 har problem med rost. Innanför tankluckan och bakluckan är två kända ställen. E46 har vissa problem med rost på motorhuven.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det är nog som Terje Eklund tror, dvs att hoppet från E39 till E60 är rätt stort. Jag tror inte att något annat bilmärke i enkäten har ändrats så drastiskt från ett år till ett annat som BMW:s 5-serie har gjort. Detta kan säkert resultera i frustration hos handlaren.
/A
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det talas lite om problem med rost ovan.
Alltså problem är det när dörrar osv måste bytas inom två år från ny, som hos Ford Mondeo/Focus! Då är det verkligen problem!

Det intressanta är att man byter till dörrar som sedan är helt obehandlade på insidan. Jag har ju sett bilar som stått hos lackerare...

Lackeraren tror att Ford använder sämre plåtkvalitet, eftersom dessa problem inte fanns på den tidigare Mondeo modellen.

Att byta lackeringsteknik, som antyds ovan, behöver inte ha någon avgörande betydelse.

Leif L
Njuren
Rostar E60??? Ånej!!!!!!

BMW - i nöd och lust?
Såg i en tysk undersökning att 5-serien var bäst på att vara sämst i sin klass när det gäller inträffade motorstopp på de tyska vägarna.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Lustigt att inte BMW följt efter AUDI och gått över till helgalvat.
re
169
reference
330daT -02
Helgalvat är väll inget vidare heller... har en -99as passat med helgalv som står och rostar synd att den är vit oxå :]
och TUR att det inte är MIN hahaha
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
tycker inte e60:n hör hemma på vägarna, den kan dra tillbaka dit den kom ifrån... Rymden!
Inredningskvaliten på nyare BMW är inte heller kul. Det känns som en nergradering i materialkvalitet, känsla, och ergonomi. Sammantaget ännu ett minus i protokollet. Många bäckar små...
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Med tanke på rost, körde en runda med min k1200rs ikväll, undrar om det finns en enda detalj som är i stålplåt. Undrar verkligen var den skulle finnas. Kanske oljefiltret har ett skal i plåt? Har inte hunnit börja obducera den ännu.

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.