|
|
|
|---|---|
Croazia |
Dags o byta bromskivor fram, det har skrivits en hel del om det ämnet vet jag. Jag har nog bestämt mig för en variant på Mekonomen för ca. 800 kr. Men jag kan tänka mig slitsade skivor också, jag får se. Hur som hälst så får ni tycka till om mitt val av skivor och ge mig förslag, jag hoppa att ni är vakna. Men min fråga egentligen är. Ni som bytt skivor på verkstad, vad fick ni betala för jobbet?? Har nämligen hört allt från: ”Nej” och ”Det klarar du själv” ”Vi kan komma överens när det är klart” till 3500 kr Vore tacksam för svar för att et är 52 dagar kvar till AUTOBAHN (D), alpvägar 17%-20% lutning (A,SLO,HR) och hundkadaver mitt i natten (HUN) och då vill man inte vara en minsta orolig för att bromsskivan kanske spricker, eller hur. Ha en riktigt skön helg, BMW bröder. Alex |
|
Skivorna på Mekonomen är väl Brembo som är erkänt bra kvalité. Sist köpte jag Zimmermann skivor till bakbromsarna och dom var obetydligt dyrare än Dina Brembo. Har Du det minsta anlag för mekning så sköter Du bytet själv, skruva bara bort oken från fjäderbenet och naja fast dom så dom inte hänger i vägen (får inte hänga i bromsslangen). Därefter skruvar Du bara ur fästskruven för bromsskivan (insex) och slår av skivan. Tar max 20 minuter per sida om det inte är helt fastrostat. |
|
|
Köp orginalskivor, priset är i stort sett detsamma som Mekonomens. Då det gäller bromsar finns bara ett alternativ / enligt mitt tycke / ORGINAL.............. /// Tommy En som snart drar till sitt lilla Zell am See. NoFear |
|
|
Byter man själv plätt lätt; jag har Brembo Max fram och slitzade std "pirat" bak ( och det senare blev klart bra..) Slitzning gjordes hos www.rolleslitz.se Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag köpte Bremboskivor runt om (klockrent). Det behöver inte vara orginal till 100% för mycket av delarna levereras av samma fabrik som "pirat",bara ni håller er till kända märken. Att byta skivor är väldigt lätt och bra mycket billigare än verkstan. |
|
|
tyckte att mekonomens pris verkar väl tilltaget och jag undrar om inte bmw kan ge dig ett bättre pris. runt 1h till max 1,5h jobb brukar broms skive byte+ belägg ta...någon längre om du även ska byta bromsvätska. /Pelle |
|
| Köp brembo! byt själv! varför sponsra bmw med 1-1½ timme snarare 2 om jag skulle gissa !!!! betyder 2*1000=2000 för jobbet plus material!!!! nej nej nej!!! brembo! bytsjälv! | |
|
3400kr fattigare blev när bmw bytade skivor och klossar fram på min 525:a Mvh Dragolito |
|
Sixten |
Köp Alltid orginal, med en massa piratdelar så är det ju snart ingen BMW man har. Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre??? |
|
det är ju bara att bytta själv det har jag gjort å det var inte så jobbigt en då.. ävan att det var rostigt å f-n det var bara att bli lte arg. så blev det bra. sj så har jag 850ins fram skivor å sen Bmws 750ins 4kolvsok fram. sen så har jag 540ins bak skivor bak med m5ans ok. så det blir bra som bara f-n den bromsar när man vill om man säjer så.. å det var inte så dyrt en då att byta allt det.. JR |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det står Zimmerman på kartongen på mina nya bakskivor som även leverer till BMW fabriken. Vad är då original?? Zimmerman original :) Alla reserdelar som är tillverkade efter biltilverkarens specar eller bättre är originaldelar var du än köper dom from okt 2003, det finns tom bättre delar till din BMW än de du köper hos BMW handlaren. Det är inte bättre kvalitet du betalar för när du köper en BMW de flesta tyska biltillverkare har samma leverantörer på delar. ///MVH Hasso Länk |
| gav 1050 för arbetet att byta skivor, belägg och renovering av ok fram på en verkstad i nässjö. med moms! extremt billigt och det verkar bra gjort också. mvh /linus | |
|
Kolla in denna länk, här har ni bra grejer till låga tyskpriser. Har själv borrande zimmerman för samma pris som orginal BMW hemma i sverige. Frakten gick på 49 euro för 6 st skivor plus belägg. Det ligger i Bremen. Ring och prata med Guido Rosen. Länk Mvh Tomas |
|
|
jag gör allt skruvande på min bmw själv. köper bara vissa delar direckt på bmw. ska byta både skivor och klossar på min bmw. upptäckte för ett tag sen att nån har satt på klossar biltema bak på bilen(fy f-n) det är billigast att byta själv. |
|
|
Men är det inte brembo som gör bmws skivor? Hur som häls är det så pass enkelt att du borde reda ut ett byte även om du har tummen nästan mitt i handen. |
|
|
Vill du ändå inte göra jobbet själv så kanske det kan löna sig att stanna till i tyskland och göra jobbet där? Vad jag har förstått så är priserna på delar generellt bättre än här och arbetet tar ju inte lång stund att vänta på. Ring lämplig bmw verkstad längs din resväg och fråga efter pris vetja. Sen får du ju såklart räkna med lite lugnare körning direkt efter bytet men det kanske kan vara ett alternativ? |
|
|
Hasso har rätt... ett roligt exempel är Volvos reklam för sina "originaldelar", så är det en bild på en Sachs-koppling där tydligt Sachs-logotyp syns på bilden! :D Kolla även på Autoexperten, bra sortiment (Brembo, Brembo Max, borrade osv...) till ofta samma eller lägre priser än Mekonomen. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.