AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.895

Motorrengöring nödvändigt?

Xy
252
Xyris
520i -93
Hej! Ska byta olja till bilen, och funderar på att ha i Slicks 50 för att rensa ut lite gammalt skit som jag misstänker har bildats under de 20 år min bil rullat runt. ;) Skulle gärna ta emot erfarenheter om detta preparat. Funkar det bra till m20 motorn? När är det nödvändigt att ha i, mm?

Mvh
Skippa det.

Om du vill vara säker på att motorn är ren invärtes, kör en Bilstein Engine Flush!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hmmm, svarade du på dig själv i denna tråden Xyris? Länk
;)

///BMW - Was sonst!
Xy
252
Xyris
520i -93
Jag snackade knappast om slick 50. Det är ju ett rengöringsmedel... vad jag vet!? Annars tycker jag mycket riktigt att man ska skippa olika smörjtilsatser, påstådda effekt höjare och liknande.

>>>Need for Acceleration>>>
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bortkastade pengar.

Alla vettiga oljor innehåller lite rengöring och medel som håller smutsen flytande i olja så den följer med vid bytet.

Kom också ihåg att all "smuts" inte är av ondo, varför behöver man köra in en motor, visst för att allt ska slita in sig men inte bara det. Avsättningar på t.ex cylinderväggar och kolvringar hjälper till att fyll upp, täta och minska friktion.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har också funderat på Bilstein Engine Flush. Skulle vara intressant att veta hur det gick till när de gör en sådan "rengöringsprocess". Min kompis gjorde det på sin M5 och han var supernöjd, så det blir nog en sådan för mig också. Bransells tror jag hjälpte honom med det, annars så är jag nog ute och cyklar :(

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Xy
252
Xyris
520i -93
Bilstein är rätt rätt dyrt vah? Slick 50 får man för en betydligare billigare slant.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kostar inte Engine Flushen 1000 kr? Det är ju i alla fall inte så dyrt med tanke på att det blir ett bra resultat (förhoppningsvis).

//Schnitzer

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan ni förklara vad som skulle vara så bra men Engine Flush ????

Det är ju bara palcebo

Eller känner ni att bilen går långsammare för det finns några sotpartiklar som ligger i botten av oljetråget.

Vad är det för resultat ni förväntar er av flushen????
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Nu är det väl inte bara "sotpartiklarna i botten" som försvinner utan det rengör ventillyftarna, vipparmar och lager, samtidigt som alla oljekanaler blir rengjorda.

Slick 50 är väl inget rengöringsmedel överhuvud taget.
Xy
252
Xyris
520i -93
Bra fråga. Ungefär samma som min. Vad är skillnaden på motorrengöring/inte motorrengöring. Och finns det konkreta erfarenheter?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
ahlstedt:

Det lät väldigt bra. Nu känner jag att jag vill lämna in min bil ännu tidigare för "behandlingen" :)

//Schnitzer

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Men kom igen nu, vad kör ni med för olja igentligen, kör ni med tjära eller??????

Jag plockade ned mitt tråg och öppnade min V8 vid 10 års ålder och 20.000 mil för att kolla oljepumpsbultarna. Tråget var spegelblankt och överallt där jag tittade i motron var blankt och fint.

Ni får 100 ggr mer nytta att lägga de pengarna på bättre olja och täta byten än en flush.

Att köra en aggresiv vätska genom motorn riskerar bara att skada packningar, ta bort oljefilm osv....
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok en sak till, om ni har en riktigt gammal motor med avlagringar som ni faktiskt lyckas tvätta bort med en flush så kommer det att leda till.

-Sänkt oljetryck
-Sänkt komp
-Otätare motor
-Lägre effek
-Högre förbrukning

I det fallet bör man kompletter en flush med en renovering för att inte tappa täthrt, tryck och effekt osv....
BMW-MAN,

Vad baserar du dina påståenden på? Faktisk erfarenhet? Vetenskapliga tester? Eller helt enkelt gamla skrönor och hörsägen?

Om man vet att bilen under hela sin livstid körts med finaste helsyntetolja ser jag inte något direkt behov av en Engine Flush. Om man däremot är osäker, eller rent av vet att det slarvats med oljebyten så gör man gott i att spola ur all gammal skit ur motorn. Vet ett tiotal människor som provat Engineflush. Alla har varit mycket nöjda. Aldrig någonsin har jag hört att någon skulle ha fått några problem efter dialysen. Metoden är väldigt etablerad i USA.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag har aldrig sagt att någon skulle få problem efter en flush, min uppfattning är att man måste mätinstrument för att kunna påvisa förändringa för så små är de.

Hur i hela friden ska flushen funka igentligen. Om motor står still under spolningen (enligt uppgift) så kommer ju rengöring knappt att ha någon effekt även om man pumpar in stötvis, det sitter ju tryckregulatorer i oljesystemet.

Att vrida runt motorn verka ännu sämre med ett rengöringsmedel istället för olja i motorn.

Var skulle det kunna sitta så mycket slam i en motor så att det märks (av förare, på föbrukning etc, på effekt)??? Och hur ska det slammet nås av spolningen. Det ställe en motor kan bli skitig i är ju främst förbränningrummen med sotbildning, det kommer ingen flush åt.

Bilen tappar knappast 10 hk bara för att det ligger 1 gram slam i botten på tråget eller det är 0.001 mm sot på kammen.

Lägg pengar på filter, olja, luftfilter, stift osv istället....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.