AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.175

Bmw hittar inte felet - 320i-93 går ibland inte på alla cylindrar

li
47
lissbol
320i-93
har nu haft min bil på verkstaden, bmw group i danderyd, i två veckor och dom har ännu inte hittat felet.
Bilen, en 320 93a slutar gå på alla 6 när den blir riktigt varm, typ bara vid köer och annan tät stadstrafik.
Dom tror nu att felet ligger i att svänghjulsdämparen ger med sig och detta resulterar då i att tändningen inte ställer om sig rätt efter varvantalet och där av problemet.
nån som vet nåt om svänghjulsdämpare, för jag har lite taskig koll om jag ska vara ärlig, vad är dens exakta funktion?

Tacksam för alla svar.

ps, det är alltid många som tittar på inläggen här men få som svarar, jag behöver all hjälp jag kan få, notan ligger redan på 7-8 lopper efter att dom bytt denna del, utan att äns vara säkra på att detta är felet.
ds

Har de bytt tändspolarna? Om dessa ger sig så brukar det vara när motorn är riktigt varm. Oftast brukar det bli så att motorn går på 5 cylindrar vid belastning på låga varv, men det borde ju kunna bli så att den går på 5 obelastad också.

Att det skulle bero på svänghjulsdämparen låter ju konstigt. Svänghjulet med dubbla massor sitter ju i bakkant av motorn. Det skulle möjligen kunna ge med sig när det blir varmt, men det skulle ju inte tändningen påverkas av. Det främre "svänghjulet" med kransen som vevaxelgivaren läser av är väl i helgjuten metall, och borde således inte ge med sig av värme.

Ja inte vet jag ... :-)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej det är gummi i svängningsdämparen, men att det skulle orsaka felet är extremt långsökt. Skulle den röra på sig påverkas ju alla cylindrar.

Nej jag skulle hoppa på stift, kablar, lock, rotor mm eller om bilen har direktspolar kolla dom. Dom måste ju kunna kolla vilken cylinder som lägger av, i så fall är det ju bara att flytta den spolen till en annan cylinder och kolla om den lägger av där.

På en polares bil bytte dom halva motorn tills dom fick iden att det kunde vara dom sen 100 mil nymonterade stiften.

Han fick betala för en ny LLM, för den gamla hade dom kastat, och 6 nya stift trots att dom bara gått 100 mil sen service.

Tror ni han åker till den aktoriserade verkstaden nån mer gång ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.