AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.194

Ac problem

Sida 1 av 2
pa
18
patrik_persson
Bmw 730 e38 -95:a
Har ett litet problem med min ac. Var hos min lokale kyl kille idag . Kollade trycket på ac:n och det var bra. Kollade även om kondensator och allt såg bra ut och det gjorde det. Men ac:n startar inte ändå. Jag misstänker ac styrenheten inne i bilen. Den är lite knepig, ibland får jag bara värme vid benen , ibland i hela bilen osv. Tror ni att det kan vara den som strular ?
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Startar ac:n?
Det funkar ju så att hjälpfläkten slår igång när ac:n startar....om reläerna till den är paj så funkar inte ac:n. Om du står framifrån bilen så sitter det en kontakt, på vänster sida av kylaren, med 2 bruna och en blå kabel. Testa med ett annat bilbatteri om fläkten snurrar i 2 olika hastig heter om du kopplar ström på dom.

Om den gör det så har du 2 st relän under handsfacket som har med det där att göra.

pa
18
patrik_persson
Nej ac:n startar inte. Förstår inte riktigt hur du menar med hjälpfläktarna och att koppla ett annat batteri . (är lite allmänt trög ;))
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kolla tryckvakten, om den är paj så startar inte A/C. På min va den trasig. Efter byte och påfyllnad av köldmedel så fungerar den perfekt.

Min: Länk
han menar helt enkelt att du ska kolla om fläkten till AC kylaren fungerar o det kan du göra genom att tvång mata de med ström direkt till kablarna
den ska tydligen har 2 hastigheter beroende på vilken kabel du matar ström i

har också problem med att AC fungerar inte överhuvudtaget, ska nog börja med att lämna in den för felsökning :)
pa
18
patrik_persson
ERIK G

Kan man kolla om tryckvakten r isönder eller får man bara gissa och byta den ? Vet du var den sitter på en e38 730 ?

mvh patrik persson
pa
18
patrik_persson
Calibra mannen

Kan du beskriva lite bättre hur jag ska tvångsmata? Tillväga gångs sätt och vilka grejor jag behöver.

mvh patrik persson
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Precis som jag sa...bredvid kylaren sitter en kontakt. Där använder du ett batteri och kopplar in ström. den ena kabeln är jord dom andra 2 är plus. den ena plus är för slow den andra är fast.

/Thomas
pa
18
patrik_persson
Dvs 2 bruna är plus och blå minus? . Man ska sätta strömmen på de "piggarna" som sticker upp ?
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
jupp då ska fläkten framför kylaren börja snurra olika snabbt beroede vilken pigg.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är tryckvakten trasig startar inte fläkten,tryckvakten sitter på höger sida alldeles bakom höger framljus rakt nedan för är in skruvad i en rund aluminium burk.

Länk
pa
18
patrik_persson
WAN
Hur kollar man om tryckvakten är sönder ? Sitter den till höger om man står framför bilen ?. och åker inte gasen ut om jag tar bort tryckvakten ?
WA
2.343
WAN
den sitter till vänster om du står framför bilen,ingen gas läcker ut om du tar bort tryckvakten de sitter en ventil som stänger om du skruvar ur tryckvakten,du måste tryck belasta vakten o ha till gång till en tryckmätare o ohm mäta vakten ta reda på vid vilket tryck vakten ska ge kontakt.

Länk
pa
18
patrik_persson
Dhjinn

hej!!

Jag har testat göra som du sa , och fläkten funkar. har du någon aning vad det annars kan vara ? tryckvakt har några sagt men jag fattar inte riktigt hur jag ska kolla om de funkar, och är de svåra att komma åt ?
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Kabeln som går till kompressorn kan vara av.
Har sett det på en e38 med v8, det är ju lätt att kolla iaf...
Den går från karossen till kompressorn, som ju sitter till höger om motorn (sett innifrån ).
Då kan du även provköra magnetkopplingen för att se att den fungerar.

fredde
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Skickade ett mail

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
pa
18
patrik_persson
931fredde

Hur kollar man så att magnetkopplingen funkar ?
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Bara en liten fråga ang fläkten till AC´n, ska man kunna snurra runt den för hand frammifrån ?? hittade så mycket gravrost så jag höll på avlida.

En frågvis stackare ! .-)

Stefan
WA
2.343
WAN
Den ska du kunna snurra på ska gå lätt.

Länk
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
OK, då är den lite ihopkärvad, vet någon om de går att plocka ner ocg "rengöra" eller ska man byta till en beggad?

En frågvis stackare ! .-)

Stefan
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Kolla på www.e38.org

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.