|
|
|
|---|---|
|
Polarn köpte en 530i -90 härom veckan, med en "blump" i protokollet.. den läcker olja! ordentligt, blir ef fläck under bilen när den har varit varmkörd och det ligger som sträck under hela bilen med just olja det är hela vägen fram på motorn och plastbiten som sitter under motorn ifram är blöt, vad kan det vara?, läckande oljetråg? nån packbox till veven ifram? Hur svårt kan det vara att byta.? Bilen har gått 30K. *För att du älskar att köra* | |
|
Tja...Omöjligt att svara på "bara så där". Först så bör du förvissa dig till 100% om vad det är för sorts olja,dvs servoolja,motorolja(som du iofs skriver att det är),kanske kylarvätska??,bromsvätska?,växellådsolja?(kanske mindre troligt med hänsyn till det du skrev) Tips>>>Lägg en papp under över natten och kika sedan var på papperet/kartongen du har din fläck.Därefter så kanske du kan lista ut vad det är för sorts vätska som läcker..Ta gärna bort "skyddet" under motorn för om möjligt se ännu mera exakt var vätskan/oljan kommer ifrån.. Hur svårt det är att fixa beror som sagt starkt på varifrån det läker. Mvh Janne. |
|
|
Vätskan är motorolja det är säkert.. det är det enda som minskar. :-( *För att du älskar att köra* |
|
|
Vanligt läckageställe brukar kunna vara oljetryckskontakten,den sitter på toppen nära torpedväggen..Kontrollerat den? Mvh Janne. |
|
|
ska kolla under.. *För att du älskar att köra* |
|
|
har varmkört bilen och tvättat av det värsta från motorn, ställt i ett garage med byggpapp under.. oljetryckskontakten är det inte.. den är tyvärr snustorr.(Det hadde dock varit smidigt.) *För att du älskar att köra* |
|
|
Nja...Lättast att kontrollera är där själva givaren sitter, dvs högst upp på toppen,längst bak just under ventilkåpan på insugssidan,beskrev nog lite dåligt, men egentligen inga problem att byta(inkl. packning). Där kan det bli ganska så stort läckage... Mvh Janne. |
|
|
Ok,såg inte ditt sista mail. Tja..du är iaf inne på rätt väg. Mvh Janne. |
|
|
Olje läckaget lokaliserat, I framkant på motorn, ventilkåpan läcker duktigt men det läcker även friskt bakom remskivorna på veven, så antagligen är den packboxen kaputt, är dem jobbiga att byta, eller kan man riva lite i fronten och byta utan att riva ner hela motorn? Måste fråge hur det är med Oljetråget kanman byta det med motorn i bilen, ser djä**igt trångt ut. Tacksam för svar, min haynes bok har fortfarande inte kommit från england :-( *För att du älskar att köra* |
|
|
ingen som vet? *För att du älskar att köra* |
|
|
Packboxen på veven går att byta utan att riva isär allt för mycket. Remskivan måste så klart bort, vilket kan vara ett helsike i sig, men den är det bara att 'pilla ur' packboxen framåt (se upp bara så inte tätningsytan på vevaxeln skadas). Ventilkåpspackningen är busenkel att byta, kolla bara så ytorna är rena från packningsrester både på kåpa och topp. Byta oljetråget är nog värre. Bl a sitter oljepumpen ivägen, den sticker ner i 'baljan' i trågets främre del. Har aldrig provat på en E34 vad jag minns, men det kan gå om du lossar vänstra motorfästet (eller bägge!) och lyfter upp motorn en bit. Lycka till! // Gunnar E. |
|
|
Tackar och bockar.. blir väl till att göra det i helgen då. Men man tycker ju att det borde gå. fyf*n att pynta verksatads kostnader för att byta ett lägande oljetråg. Men det blir bara att beställa grejerna då. nån som vill ha en guide med bilder online? *För att du älskar att köra* |
|
Paap Reeder |
... undras om du måste bort med själva flänsen som vibb.dämparen sitter skruvad på för att kunna byta packboxen??? På min M70 måste den bort för att kunna byta packboxen. Dessutom sitter den jäkla muttern med 400NM och man måste "få fäste på svänghjulet ngnstans" för att kunna hålla emot för minst 401NM. Sedan måste flänsen bort och den sitter som berget varvid en rejäl avdragare åtgår ... och för att få plats med den måste kylaren bort... o s v Skall inte SKRÄMMAS nu men ett pyssel är det ... i a f på M70. Minns inte till 100:a men är rätt säker på att det är en lika konstruktion på min M30 ... men det är nog minst 15 år sedan jag bytte den packboxen. MVH /// Paap R |
|
Jo, det är riktigt som Paap nämner, att flänsen som remskivan/svängningsdämparen sitter på måste bort. Jag har lyckats hålla emot vevaxeln så jag kan få bort centrummuttern genom att greppa med min 30 tums rörtång om själva flänsen - muttern sitter som tusan, oftast! Krävs ett ordentligt dragskaft på hylsan också. Eftersom tappen på vevaxeländen är cylindrisk, ska det inte behövas avdragare. Lite lirkande, bändande och knackande med plasthammare brukar få flänsen att ge med sig. Det kan gå lättare om man sätter tillbaka svängningsdämparen med ett par skruvar, då kan man få tag ordentligt och liksom 'vicka' loss det hela. Förresten, varför ska du byta oljetråget? Är det skadat på något sätt? Om det bara är någon liten spricka eller nåt, kan det gå att reparera på plats - det finns t ex särskilda lod med låg smältpunkt, som man kan hårdlöda aluminium med, t ex detta --> Länk . Allt du behöver är en gasolbrännare! /// Gunnar E, |
|
|
Prova först med att dra åt skruvarna där det läcker vid en packning (tex ventikåpa, oljetråg mm). Det är inte alla ovanligt att tex oljetrågets skruvar sitter rätt löst! Per L |
|
|
ok tack för respons nu har jag iallafall lite kött på benen.. Men man måste väl likförbenat plocka ev dem skivorna om man har motorn på bänken.. skall nog lösa sig. *För att du älskar att köra* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.