|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Halloj! Tänkte i den här tråden samla alla mina erfarenheter av hur importen av min bil gått. Allt från första början ända till lyckans stund då bilen är reg.besiktigad, skatten betald och försäkringen är i skick. Det som kanske bör sägas att jag bor i Finland, så alla saker är inte lika lätt som för er:) Skriver dett inlägg av två orsaker. 1) Jag hoppas någon annan skall ha nytta av mina erfarenheter 2) Måste få skriva av mig lite angående mina förväntingar och för att slippa lite av nervositeten:) Då har man snackat med killen som skall importera bilen åt mig. Beställningen är gjord. Han sticker ner på måndag och börjar att söka bil åt mig. Snacket med honom gick enligt mig mycket bra. Tror att han skall kunna hitta en bil som passar mig i smaken. Finns många saker som pekar på detta. Han är utbildad bilmekaniker. Han jobbar i Tyskland med att renovera upp gamla bilar, han talar flytande tyskland, han har tillgång till mätapparatur för att kolla upp bilen och så har han skaffat sig många kontakter till bilfirmor nere i Tyskland. Finns säkert andra fördelar med denna importör oxå, men dessa kommer jag på just nu. Efter mycket funderande kom jag fram till att bilen skall vara en BMW 323 E46 årsmodell 98 eller 99. Max mil 13000. Svart eller silver metallic färg. Max pris 10000€ för bilen i Tyskland. Det är så långt som jag kommit i sökandet av min nya bil för tillfället. Vet inte hur jag skall klara av tiden tills det blivit bestämt vilken bil och tills att den är hemma på gården. Får väl trösta mig med att läsa om andras lycka här på autopower tills jag själv får uppleva den! --Den som söker tillräckligt länge skall finna det han söker-- | |
|
En sak till. Om ni som har tidigare har erfarenheter av import märker att jag gör något fel eller kan göra något bättre. SNÄLLA, säg till mig då! |
|
|
Hej igen! Nu har sökandet börjat på allvar:) Importören har anlänt till Tyskland och börjat att söka efter bra objekt. Efter första dagen hittade han två intressanta objekt. Imorgon, onsdag, skall han och titta på den ena av de två bilarna och kolla vilket skick den är i och lite allmänn koll. På torsdag kommer det ut en tidning i området där han bor, vilken innehåller alla typer av annonser. I Finland har vi en motsvarande tidning som heter Keltainen Pörssi. Garanterat har ni någon motsvarande även i Sverige. Ur denna tidning hoppas vi att det skall finnas mera intressanta objekt. Slutligen, en liten parentes. De garantier som ni, som importerar bilar till Sverige, får av en bilaffär. Dessa Garantier gäller inte i Finland! Konstigt! |
|
| Låter dyrt att åka runt och söka objekt... | |
|
jaken >> varför skulle det vara någo dyrare än att åka runt i Sverige eller Finland och söka bil. Killen som importerar bil åt mig bor i Tyskland. Så han söker bilen i den region som han bor i! |
|
|
Då var de två första objekten ur bilden. Den första bilen som möjligen var lite mera intressant av dessa två motsvarade inte förväntingarna.Den hade små repor både på kofångare och lacken. Samt att läderklädseln och ratten var ovanligt nötta. Den andra bilen var redan såld. Idag hittades dock ett par nya objekt som skall kollas. Den ena av dessa två var otroligt intressant. En 328 med M-Tech paket, Leder sportstolar, Multifinktionsratt i leder. Och lite annat smått och gott. Men misstänker att slutpriset på den är för högt för min budget. |
|
|
Hej alla AutoPower vänner! Då är det dax för nästa del av min importberättelse. Ytterligare två intressanta bilar är avverkade. Båda två sålda. Bilarna går tydligen åt som smör i Tyskland eller iaf snabbar är i Finland och troligen Sverige (efter vad jag läst här på forumet om människor som har svårt att sälja sinad bilar). Dessa två bilar var sådana bilar som jag drömt om, men inte trodde att jag skulle hitta till ett lämpligt pris. Ända minuset med båda bilarna var att de var automat, men det hade jag kunnat leva med. Efter att dessa två bilar försvunnit upp i röken har sökandet gått betydligt sämre än i början. Har endast sett ett par intressanta bilar, men dessa har då varit belägna långt från importören. Trots att jag endast sökt efter min "drömbil" i 10 dagar börjar jag att deppa. Trodde att det skulle gå snabbare att hitta bilen, men icke sa nicke. Men nu ska vi inte sitta här och gråta, utan tillbaka till mobile och sutoscout och söka upp "drömbilen". |
|
|
tålamod är a och o, själv letade jag i månader. Hela min omgivning höll på att få spader:). Lycka till! |
|
|
beträffande bilaffärernas snabbhet, en 323:a 98/99 med max 13 000mil och i det skick som tydligen önskas (repor var inte ok, på stötfångaren) så kan jag garantera en snabb affär med ett pris på straxt över 90 000kr (10000Euro). Letar man bil i lägre delen av prissegmentet så måste man vara snabb, eller kunna leva med lite sämre skick. /Christofer |
|
|
Heli: Jag håller själv på att få spader, vill så gärna att bilen skall stå på gården redan. Men måste ta det lungt så att man får hem en bra bil. Hubbe325: Jag söker bilar just över 10000€, men har endast hittat en intresant 323 i den prisklassen medans jag har hittat ett par 328:or. Och bilens skick skall vara bra. Jag väntar hellre lite längre tid för att hitta det lilla extra! |
|
|
det var bara en förklaring till varför de flesta objekt är ointressanta eller redan sålda. /Christofer |
|
|
akb: Det där snacket om att "vänta lite längre tid för o få det lilla extra".... Glöm detta när du köper bil i Tyskland, då gäller snabba affärer eller inga affärer... Självklart kan du få det "lilla extra" men då kostar det flis om du är seg. Tror inte du är rätt typ för o köpa bil i Tyskland faktiskt men ta ej illa upp. mvh. |
|
|
Hubbe: Mitt svar åt dig var inte illa menat. Utan bara en förklaring på hur det har gått för mig med din åsikt i tanken. Rolex: Du missuppfattade mitt svar total. Då jag hittar bilen jag vill ha, så slår jag till. Inget funderas då mera, in med handpenning till handlaren och iväg till banken genast för att föra över pengarna. Men jag tänker inte köpa en bil som jag inte är nöjd med. Fattas det nåt i utrustningsväg som jag prioriterar, låter jag bilen vara. Men delvis har du rätt i vad du säger om att jag själv inte är rätt person för att köpa bil. Om jag for dit själv för att köpa bilen skulle jag troligtvis komma hem med ett vrak. Idag trodde jag mig ha hittat min drömbil. Då jag läste annonsen på autoscout24.de var det en bil jag fastnade för. Ända haken var att den kändes lite billig. Ringde upp min vän i Tyskland och sa åt honom att genast kolla upp bilen. Då jag efter lång väntan (enligt mig:) fick samtalet från tyskland, blev det en besvikelse. Säljaren hade satt helt fel pris på annonsen. Han hade missat med 8000€! Och det pris som säljaren ville har är bilen inte värd. Bara att fortsätta sökandet. |
|
|
Aha då fattar jag vad du menar. Du tänker alltså vänta tills rätt bil dyker upp (även om det tar tid) men kan va beredd o slå till snabbt om du hittar pärlan, är det rätt förstått?? Låter vettigare i så fall. Lycka till mvh. |
|
|
Precis det är min mening. Hoppas bara på att det inte skall ta för lång tid! |
|
|
då är jag också med. Lycka till! Fortsätt gärna skriv om hur projekter fortlöper /Christofer |
|
|
En liten uppdatering av dagens händelser följer nedan: Var ltie besviken på de senaste dagarnas utbud av intressanta bilar. Jag hade inte ens hittat en bil, som jag velar ha, de senaste dagarna. Inte heller min importör i Tyskland hade sett någon. Men så vände allt idag. Han ringde mig på dagen att han hade sett två intressanta bilar plus att en av de tidigare bilarna som jag sett på inte heller var såld. Bil 1: En metallic-svart 328 med 19" fälgar, bra utrustad och för mig paslligt medkörd. Men tyvärr var priset lite väl högt. Så den bilen glömmer jag genast. Bil 2: En silver-metallic 328. Helt suveränt utrustad. Precis allt jag vill ha plus lite till. Bland annat M3 teknik paketet. I mina ögon är den ruskigt vacker. Men ett litet problem. Den blir 3000-4000€ för dyr för mig:( Så nu har jag hamnat i valet och kvalet. En fråga till någon landsman(Finländare). Hur ser tullen på extra utrustning som M-Paket. Märker dom det och beskattar bilen efter det? Och en fråga till alla som importerar bil. Syns det i det tyska reg.beviset om det är M-Paket på bilen?? Tänker då bland annat på om det är M chassi. Och till slut bil 3: En silver-metalluc 328. Denna har också all den utrustning som jag vill ha. Ända som jag saknar är någon typ av sport-paket(M-paket). Men istället är bilen i den prisklass som jag tänkt mig. Dock finns det ett stort MEN här. Bilfirman som säljer bilen sa åt min importör då han talade med dem första gången att den var såld. Då han var in dit igen så sa de att de reserverat bilen tills måndag till en eventuell köpare. Av vad jag har hört så brukar inte bilfirmor reservera bilar. Är detta vanligt i Tyskland eller är det här någon typ av specialfall. Enligt vad jag förstod var det heller ingen handpenning betald på bilen. Detta var då dagens händelser. Får se hur mitt bilköp slutar:) |
|
|
akb, kan du förklara uttrycker "paslligt medkörd"....förstår inte alls. |
|
|
Lite klumpitg uttryckt av mig. Jag vill inte ha en bil som är lite medkörd och inte en som är mycket medkörd. Detta för att om bilen har 6000 milen på mätaren blir skatten en hel del mer än om bilen är medkörd 12000 mil. Detta eftersom skatten beräknas på vad bilen värderas till i Finland. Vet inte om det låter logiskt i era ögon. Men genom att köpa en bil som är medkörd lite över 10000 mil kan jag spara pengar en del pengar. Det är inte lika lätt att importera en bil till Finland som det är till Sverige. Bilskatten är i princip omöjlig att förutsäga innan man får beslutet i handen. Det går att jämföra med liknande bilar som blivit importerade, men man vet inte vilken utrustning de har. Endast medköra mil och första registreingsdatum. Detta blev nu ett litet sidospår, men kanske någon är intresserad. |
|
|
akb: det är nog orden "pasligt" och "medkörd" som var lite oklara då de säkert är finlandssvenska. Jag gissar att du menar ungefär "lagom antal mil". ___ //Ulf |
|
| Programmer; Du har helt rätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.