AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.607

Prisutveckling E46 vs Z3 Coupé?

fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Hej alla!

Jag går i bilbytartankar nu och tänkte passa på att fråga Er om råd. De bilar jag funderar på är framförallt E46 328 (ev 325, 330) och Z3 Coupé 2.8L (ev 3.0). Jag har kollat runt på internet efter annonser och kommit fram till att en 328 -99/00 verkar ligga i prisklassen 140' - 165' om den är välutrustad (skinn, navi etc). En Z3 Coupé 2.8 -99/00 verkar ligga lite högre i pris, ca 160' - 190'. Detta är då annonseringspriser så ev kan de ju bli lite billigare. Jag är medveten om att detta är två ganska olika bilar, där 328 är den med bäst komfort och utrymmen mm. Jag har dock länge varit sugen på en Z3 Coupé som jag antar är bra mycket roligare att köra.

Nu till mina frågor:
Det jag är mest fundersam över är hur priserna på dessa modeller kommer att utveckla sig i framtiden. Nu när E90 har kommit verkar det som många av Er här tror att E46:an kommer sjunka rejält i värde de kommande åren. Kommer en Z3 Coupé stå sig bättre? Detta är ju en betydligt mer udda bil vilket jag tycker borde bidra till ett mindre värdefall. Dock så verkar ju Z3 vara en svårsåld bil redan idag, detta borde ju ge lite prutmån vid inköpet.

Priset på försäkring på dessa två bilar verkar ligga ganska nära varandra. Ca 10-11 tusen/år helförsäkrat för mig (24 år och snart bosatt i Lund).

Vad tror ni? kan jag "tjäna" på att att köpa en Z3 istället för en 328 om jag räknar med att ha bilen ca 2 år?

Mvh
Martin
Z3 C står sig bättre efter som den inte har nån konkurent.Har du en fin Sv såld med lite mil så är den garanterat värde full iframtiden! Men en vanlig e46 kommer gå samma väg till mötes som E36. Sad But True!

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En Z3C kommer att bli något av en samlarbil. Fina exemplar av dessa står sig riktigt bra vågar jag garantera.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tycker du har svaret på frågorna redan.
E46 kommer att falla i pris på samma sätt som E36 gjorde när E46 presenterades. En 328 -99/00 kommer nog vara värd mellan 75 - 100 om två år när en Z3 Coupé 2,8 -99/00 nog kommer ligga mellan 110 - 140.
Z3 kommer nog stå sig bättre men iom att det är en ovanligare bil som ofta får bättre underhåll än en E46. Däremot så gillar inte alla utseendet på Z3 Coupé vilket gör att dfen har en begränsad köpkrets när bilen en dag skall säljas.

/Rickard
735
Att Z3 coupe kommer bli en samlarbil är väl kanske att ta i, men den kommer garanterat hålla värdet bättre än en e46 coupe med tanke på den tillgång av bilar som finns (och kommer att finnas)...
Men köp den bil du vill ha, ingen av bilarna är ju någon direkt spargris.
Z3C kommer som sagt att få samlarvärde framöver. En av dryga tiotalet (?) svensksålda bilar kommer nog att betinga en och annan krona på, säg, tio års sikt.

Vid det laget kommer motsvarande E46 (328/330) bara vara värd en kaffe med dopp. :)

//Chrille
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Oavsett vilken bil du köper kommer du att förlora pengar. Möjligen kommer z3c att hålla värdet bättre men den kommer å andra sidan att vara svårsåld - en så udda bil har få men hängivna spekulanter. Jag tror inte att z3c kommer att bli en samlarbil, möjligen M coupé. Att E46 coupé redan fallit en hel del är ett faktum och när 4-serien kommer lär det inte gå långsammare.

Tips: köp den bil som ger dig mest nöje så länge du har den. Njut så länge det varar. När det är dags att sälja kommer du att vara nöjd med ditt ägande oavsett hur värdeutvecklingen sett ut.

Vill du göra en bra affär - köp inte en bil över huvud taget. Kanske en Porsche 911 eller en Ferrari. Lycka till!
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack för alla svar!

Det verkar ju som Ni tror på samma utveckling som jag angående dessa bilar, jag var nog egentligen mest ute efter argument för att få köpa en Z3C :)

En nackdel med Z3C är ju dock att man bör ha en andra/vinter bil som kostar pengar. Iof ställer man väl av Z3:an under vintern så det kanske går jämt upp med tanke på försäkringskostnaderna.

Sen måste jag veta att jag får tag i garage efter att jag flyttat om det ska bli aktuellt med Z3C.

Mvh
Martin
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Du "måste" inte ha en andra bil, jag kör min året runt :)

/Henrik
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Själv tycker jag att det viktiga valet står mellan motorer. Köp hellre z3c 3,0 med 231 hk i stället för 2,8 med 192. Prestandasillnaden är inte gigantisk men skillanden i känsla är stor.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tyvärr så är väl även skillnaden i pris rätt stor mellan 2.8 och 3.0. Dessutom verkar det finnas betydligt färre 3.0 på begangnatmarknaden.
Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Vad tror ni om prisutvecklingen på Z3 M Coupé nu när Z4M har kommit då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.