AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

17" vs- 15"?

Fel forum att fråga i egentligen, kanske borde vara i stylingforumet, men jag funderar lite på vad som är bra med 17" förutom fräsigheten?
Jag menar, när jag m-testade en bil (i 5-serien, därför val av forum..) förra veckan sa gubbarna på verkstan att "det är klart att det är slitet i framvagnen (etc.), du har ju 17" på och det sliter mer på bilen än vanliga däck". Typ.
Bilhandlarn mer eller mindre instämde och sa att "ja, bryr du dig inte om det yttre så är ju vanliga däck mycket bättre".
Så, min uppenbara fråga till de som kan och vet:
17" - varför?
Höjer det körkänslan eller vägegenskaperna eller nåt? Vad jag förstått blir bilen stummare med fläskigare fälgar?
Bockar ödmjukt för edra svar.
cl
19
clm001
520i -96
Bilen blir ju stötigare med större fälgar (och med lägre profil) så du får ju betydligt skönare komfort med låt säga 195/65/15. Bredare däck gör ju också så att bilen blir mer spårkänslig. Orsaken att man sätter på större fälgar är ju enbart för utseendets skull (för mig personligen iaf). Men att det skulle bli mer slitage "i framvagnen" har jag svårt att tänka mig. Om man tänker logiskt, varför skulle det bli det? Kör med 18" 225/40 på min nu, mkt läckert ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad är de som skulle slita mer i framvagnen bara för att man har 17"?
Men sa dom att de gjorde de på m-testet måste de ligga någonting i de,är ju inte några rikspuckon som håller på me sånt...men dom sa ingen anledning varför de skulle slita mer med 17"?
Carl Adam Andersén
Anledning till störrefälgar som oftast också brukar vara bredare är att man får bättre grepp(med tillhörande breda däck). Och så är det snyggt.

Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk
Carl Adam Andersén
Samt om man har ok som kräver större fälgar

Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Att 17" sliter mer på framvagnen beror på att det blir stötigare gång där leder och annat får ta upp stötar som balongdäcken annars skulle svälja, det blir ganska påtagligt även vid kurvtagning då man får ett "hårdare" tryck på lederna än med balongerna särsklit om vägen är lite dålig.

/Fredrik
na
10
nakos
535iA -99
Nissan Primera GT -92
Om man ska köra på bana så är 17" att föredra?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har kört på bana med min som har 17". Om jag hade haft 15" känns det i alla fall som att hjulen hade krängts av.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
En stor anledning till mera slitage måste ju vara et:n som breddar utåt, alltså hävarmen blir längre, bara några mm men det är också vikt på några hundra kilo.

//Simon
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Större anläggningsyta mot marken innebär strörre påfrestning när man vrider ratten och bilen står still...

/M

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.