AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
968

Vibration i ratten vid inbromsning

ot
9
otippat
BMW 318i -93
hej när man ligger på motor vägen och ska bromsa in så vibrerar ratten..vet att skivorna kan ha blivit skeva men finns det något annat som det kan vara ?

ska tillägga att det är biltema skivor på = skit

mvh Mikael BMW 318i -93

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Biltema skivor är inte skit, men skit bakom verktygen kan göra att dom och andra skivor blir skeva.

Glapp/vibbrationer i framvagnen kan göra skivorna skeva, liksom kärvande bromsok.

Skivor blir extremt sällan skeva av sig själva, överhättning utan att kyla dom (köra tills dom svalnat) kan dock göra dom skeva.

Men som sagt, kolla att allt i framvagn/bromsar funkar innan du byter igen.

Har Biltema runt om sedan 1700 mil och det funkar utmärkt, även på bana.
ot
9
otippat
BMW 318i -93
okej ska kolla de tackar för tipsen

mvh mikael

Ek
118
Ekis
320i -02
Jag har samma problem. Bytte både skivor och klotsar fram förra sommaren. Tror det är nåt skit med framvagnen. Klonkar när man kör över ojämnheter också.
Problemet ang Biltema är att de alltid köper in de billigaste partierna, endast inköpspriset är relevant. Så ibland kan det vara jättebra småpartier de har fått in av exempelvis Brembo, och nästa vecka kan det vara riktigt skräp. Mao så skiftar kvaliten kraftigt...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jag har haft samma problem med vibrationer i ratten vid inbromsning.
Jag bytte inte mina skivor.
Där emot så "riktade" jag all 4 fäljarna och skiftade bak mot fram.
Därefter rengjorde jag anläggningsytorna mycket noggrant, det var lite beläggning, inte mycket men tydligen tillräckligt.
Lade sedan på kopparpasta.
Nu är vibrationerna borta.

Ska tilläggas att jag knappt behövde justera vikterna på fäljarna.

/Pär
ot
9
otippat
BMW 318i -93
tackar för alla tips

MVH mikael

Ek
118
Ekis
320i -02
har bytt hjulen också men det funkar inte... måste vara spindelled, bussning eller liknande. Frågan är ju bara hur man vet vilket av det som e fel. Kan man SE det genom att titta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.