AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
353

Lite av varje angående 325:an

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Hej,

Har lite funderingar kring min 325:a från '92. Det är min första bil och jag är nöjd med den. Men nu när man puttrat omkring ett tag så upptäcker man lite småsaker som irriterar;

Är det normalt att bakvagnen tappar greppet om man tar kurvor för snabbt eller trycker lite för mkt på gasen vid stillastående? Baken känns helt klart väldigt lätt. Har iofs inga superdäck på just nu, vanliga M&S-däck, 185 breda. Men upplevde samma sak med mina sommardäck som är 205. Nu har jag beställt nya 225:er, mest beroende på att min gamla däck är rätt slitna.

En annan sak som jag undrar över är varför bilen känns "stum" och seg när jag accelererar på 2:an och räknaren inte stigit över låt säga 3500 varv? Jag har absolut INGEN erfarenhet angående 325-bilar, men bilen är inte rolig innan man kommer upp i höga varv. Som det ska vara eller?

Har någon erfarenhet av trimming av 325? Kan ingenting, och är osäker på om man överhuvud taget ska tänka på det.

Vet inte om man ska kolla efter en lite äldre M3:a senare, det verkar vara en kul bil.

Tack på förhand.

Micke
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Tjena,

Jag har också en 325 coupé. Håller med dig om att bakvagnen släpper ganska lätt, speciellt när det är lite halt ute känns det som om bakvagnen flyger iväg åt sidan om man gasar på.

Det är inte särskilt mycket drag under 3500-4000 varv utan det är efter det accet kommer.

/Marcus
fradric
Var glad att bakvagnen släpper lätt, understyrda
bilar är det värsta som finns!!!!!!
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja, bakvagnen är väldigt lätt på e36:an, men prova att byta till nya däck, gjorde stor skillnad för mig på min gamla 320. Att bilen känns seg under 3500 rpm är helt normalt, alla bmw sexor är det, tom m3:an upplevs som ganska tam om man inte varvar den rejält.

Att trimma en 325:a är nog ingen större ide, blir väldigt dyrt om du ska göra ngt mer än chip, filter och sportsystem som bara det kostar 10 lax i runda slängar och inte ger ngn prestanda ökning att tala om (ca 30 hk). Att köpa m3:a är nog en bättre ide än att trimma 325:an om du är ute efter prestanda, grymt rolig bil, men väldigt dyr att äga. Bara för att man har råd att köpa en m3:a betyder det inte att man har råd att äga den, jag betalade tex 18000:-/år bara för försäkringen (är 24 år) och sedan tillkommer service kostnader, underhåll o reparationer mm. och ingenting till en m3: är billigt direkt. Men mitt råd är, köp m3:a om du har råd och vill ha en kul bil med grym prestanda o bra kvalitet.

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.