AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.971

Panik-sista-skruven! Byte av framskärm E30 -89:a

Hej!
Jag ska byta båda mina framskärmar pga rost. E30 - 89:a.
Har nya skärmar och allt är fint. MEN, jag kommer inte åt den sista skruven som uppenarligen sitter under strålkastaren. Och från det lilla jag kan se av den, verkar det vara en skum insexliknande skruv - stämmer det?

Men som sagt, hur kommer jag åt den? Har börjat lossa lite på kofångaren för att komma åt den, men det var ju inte heller lätt! En massa underliga plastskruvar/expanders som jag inte förstår hur man ska lossa på. Kort sagt - känns som att jag lossat halva bilen men nu är jag fast. Hilfe bitte, meine BMW-freunde! Måste få ihop detta ikväll!

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Hejsan!
En fråga som inte gäller ditt inlägg..

Vad kostade skärmarna?

---
King of the road
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bort med hela stötfångaren, sitter 2 stora insex skruvar underifrån, sen är det bara att dra bort den, 2 sladdar till blinkersen.

Du måste ta bort den.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Yes precis! Bort med hela främre stötfångaren. Så kan man kolla om det finns rost därunder på samma gång...
det är en torx skruv om jag inte är fel på det, sitter precis där i skarven och ja, ta bort stötfångaren är det allra enklaste :)

MVH
Johan K
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej, torxen håller glasfiberbalken mot fästena, under ifrån sitter 2 stora insex, och då får man bort allt.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nja, Isåkare, kofångaren sitter med två stora Torx (tx 55) som sitter på undersidan. Men Du har helt rätt att på vissa årsmodeller (eller nåt...) sitter det insexbultar i stället...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det var lite skumt !! Jag har på senare tid skruvat med 320 -84, 323 -86, 325 -88 och 318 -90 alla med insex ??

Edit: Dom båda äldre bilarna var ombyggda till nya fronten.
Stort tack för tipsen.
Det var insexnyckeln som behövdes för att få loss kofångaren.
Men det var ganska sjåigt att få loss fastrostade bultar, så efter två skärmbyten, som på pappret såg lätt ut att fixa men i sanning var ganska jäkla tidskrävande, är jag nu glad att det är klart!
Mycket tack vare er, forumet är fantastiskt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.