AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.392

Mysko problem vid kallstart...

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag har ett ganska irriterande problem med min M3:a. När jag startar upp bilen efter att den stått någon dag så beter den sig mycket underligt. På tomgång vibrerar motorn och gassvaret är dåligt. När man sedan kör iväg så är svaret på gasen alldeles för abrupt. Om du har slått av och sedan går på gasen igen så liksom rycker den iväg, och det är omöjligt att exempelvis krypköra på 2:an runt 1000rpm eftersom bilen vill dra iväg mer.

Den tydligaste indikationen på att något är fel är dock att bilen har dåligt med ork. På vår grusväg har vi en liten uppförsbacke innan man kommer ut till landsvägen och där orkar bilen knappt upp. Det känns som den stryper sig. Det känns ungefär som när munstycket på Dakotan var dåligt inställt :-)

När bilen sedan får upp värmen så försvinner problemen. Det kan ibland också delvis hjälpa att starta om bilen.

Även när bilen är varm så går den dock lite ryckigt upp till 3000rpm. Om detta har med kallstartproblemet att göra vet jag inte, men det kan vara värt att nämnas.

Vet någon vad allt detta kan bero på?

P.S. Bilen besiktades för cirka en månad sedan och avgasvärdena var finfina.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag känner igen beteendet som du har vid kallstart, den är jättekänslig på gaspedalen och bilen blir därmed mycket svårkörd.
Detta är riktigt irriterande.

Men jag har yyvärr ingen aning om vad det kan vara för något.

mvh/Flisan
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Flisan: Precis! Den är förbannat känslig på pedalen i början. När jag kört en kilometer (ut till landsvägen) så brukar det beteendet försvinna.

Som jag nämnde tidigare så går bilen också ojämnt upp till 3000rpm även då den är varm. Efter vad jag har läst så är trasig tändspole den troligaste orsaken till detta. Kan tändspolarna även vara orsaken till mina kallstartproblem? Det verkar ju som om motorn "stryps" då man försöker ge lite mer gas. Kanske något med insprutningen?
Philly
har upplevt samma sak, men mitt avgassystem är SKIT!!! läcker avgas och härjar, skrammlar och brölar (org. system)

///M Powa
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Ha! min m3 har liknande symptom, brukar dock vakna till lite om man ger mer gas när den känns seg. Låter som jag har ungefär samma problem? försvinner mer o mer när oljan börjar bli ljummen....

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Ingen som har något förslag på vad det kan bero på? Jag har ingen lust att lämna in bilen igen för en dyr felsökning...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vi kan tydligen bilda en liten klubb, exakt samma symptom här!
Det intressanta är att både 3.0 & 3.2 verkar dras med samma problem...

Min är lynning & bluddrig första 5 minutrarna för att sedan gå mycket jämnare när den är varm.
Har också haft dessa "abrupta effektbortfall" den liksom tappar all ork, känns som tändningsproblem, jag börjar mer & mer gissa på att dessa problem härstammar från dåliga / offektiva stift, & eller kass tändspole.

Ska lämna in bilen på stiftbyte & få alla tändspolar uppmätta.

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag funderar på att ta hem en tändspole från jobbet och börja byta ut en i taget...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo, men att byta alla tändspolar är ju tyvärr inte gratis.

Satans skit att det ska vara 6 st.

Effektbortfall upplever som sagt jag med men mest hela tiden i mitt fall, endast då och då går bilen som den bör. Jag har bytt 3 tänsdspolar en så länge men utan något resultat. I mitt fall tror jag mer på vakuumläckage eller tempsensorn som felar.

Jag har lagt ungefär 25 000:- på diverse motordelar nu och det har inte hjälp alls mycket, bara en aning, man blir ju skapligt sur. Det senaste jag gjorde var att byta båda lambdasonderna, detta resulterade i skitbra avgasvärden men om möjligt ännu högre bensinförbrukning och det blev inte bättre drag i motorn, nästan sämre tycker jag.
Den går fetare nu än innan, kanske kan bero på att den nya sonden reglerar effektivare och att jag har ett annat fel någonstans som den kompenserar för.

Tack för ordet/Flisan

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Flisan: Det var tråkigt att höra. Jag funderade mest på att ta hem en tändspole och sedan byta ut en åt gången tills man hittar någon dåligt (vilket bör märkas). Jag kan få en ny tändspole för 470kr.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja det är tråkigt,

Får man vara så fräck och fråga hur det kommer sig att du kan få tag i en tändspole för 470kr när jag fick ge drygt 800:-/st för mina.

mvh/Flisan

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Familjen äger en bilreservdelsbutik så jag får "lite" rabatt :-)
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
M3or ÄR svårkörda och kan hacka när dom är nystartade, det är inget konstigt. Även E46 gör detta.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
mip: Detta problem är inget vanligt "standardfel". Som jag skrivit tidigare så är bilen så orkeslös att den knappt orkar upp för en liten backe. Dessutom har det kommit oftare den senaste tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.