AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.368

montera sänkningsfjädrar bak E39 sedan

köpt bilen för en månad sen och tidigare ägare har bara bytt fjädrar fram. men jag fick med nya sänkningsfjädrar till bakvagnen oxå. anledning till att han inte bytt där är för att han
inte hittat/kom åt bultarna som håller stötdämparen/fjäderkopp

så nu till min fråga, jag chansar utan att ens ha kollat i inredningen i bilen hur svårt det är att komma åt

Vet nån hur man enklast byter fjädrar bak??

E39 Sedan 523i -97
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
bultarna sitter i hatthyllan har jag för mig!man får lossa baksätet!!! är inte 100procentig nu!!! MVH Micke
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du får lossa baksätet och hatthyllan samt högtalarna, där sitter fästet.

BMW CS #5206
Tack för era svar, ska prova detta nästa helg. sjösättning av båten ligger på schemat denna helg

När jag lossat bultarna i/under hatthyllan ramlar hela hjulupphängningen ner då så man kommer enkelt åt fjädern?
behövs något special verktyg i övrigt?

fjäderspännare har jag...

Trevlig helg på er!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Är lite pilligt att få ut fjäderbenen man får lossa bromsoket bak och "jirka" ner fjäderbenet.Sen jobbar du med fjäderbenet i ett skruvstycke eller på marken.

mvh
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
jag fick även plocka ner innerskärmen för att få ut fjäderbenet!
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Veåtta!!!du måste mena innerskärmen fram!?! för bak finns det ingen! MVH
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
På min sitter det innerskärm bak ivarjefall....grejjade med detta senast igår. Var ett jäkla krångel att lirka ut det bakre fjäderbenet. Jag lyckades utan att ta bort bromsoket men innerskärmen fick jag plocka bort och övre länkarmen fick jag lossa i kulleden. Det är krångligare på höger sida än på vänster eftersom det går rör ifrån tanklocket till tanken.

"När jag lossat bultarna i/under hatthyllan ramlar hela hjulupphängningen ner då så man kommer enkelt åt fjädern?
behövs något special verktyg i övrigt?"
Fjäderbenet kommer att åka ner men resten vill upp så det kan vara bra att vara 2st såatt en kan trycka ner det undertiden man försöker lirka ut fjäderbenet.

sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
sorry jag tänkte på min e-34!!!Mvh

Tack för svaren grabbar!! Nu har jag tillräckligt me "kött" på benen för att sätta igång =)
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Grejjade lite mera med det i eftermiddags och testade att bara ta bort bromsoket och det gick det med utan att ta bort innerskärmen.
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Lånar denna tråd då ämnet är detsamma.

Har sökt lite på forumet och nätet efter demontering av baksätet men kammade noll. Hörde mig för med Mekonomen om rephandbok till E39 men det var beställningsvara så om någon har lite tips & info så vore jag mer än tacksam.

:-]

/guess
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Baksätet demonteras med att trycka dynan bakåt/nedåt mot ryggstödet så hullingen lossnar,finns en hulling ungefär bakom varje framstol som ska hakas ur man får ta i litegranna kan tilläggas.

mvh
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
De här bilder kanske hjälper, beskriver hur man tar loss hyllan:
Länk

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.